Vorige week donderdag 3 oktober vond de officiële lancering plaats van het nieuwe Franse witlofseizoen. De organisatie was in handen van de Franse Vereniging van Witloftelers (Apef).
Voorzitter Philippe Bréhon was verheugd om groothandelaren, cateringbedrijven, retailers, politici en pers te mogen verwelkomen.
Areaaluitbreiding
"Met 7% meer areaal en gunstige weersomstandigheden voor de teelt van de witlofpennen kunnen we een toename van de oogst verwachten. De sector rekent op een opbrengst van 125.000 ton. De toename moet nog worden bevestigd, maar zou het huidige tekort aan pennen compenseren en de voorraad aanvullen die nodig is om het seizoen 2025/2026 te kunnen halen."
De terugtrekking van gewasbeschermingsmiddelen voor de teelt zorgt evenwel voor onzekerheid in de sector. De vereniging heeft ondertussen 46 proeven lopen met het oog op nieuwe teelttechnieken.
Eerlijke prijzen
De lancering van het seizoen was ook een gelegenheid voor de vereniging om haar commerciële partners te wijzen op de noodzaak van eerlijke prijzen voor de telers zodat ze kunnen blijven investeren in innovatieve technieken. Ze wees erop dat Frankrijk instaat voor 60% van de witlofteelt wereldwijd. De sector genereert een omzet van € 230 miljoen per jaar. De 280 witlofteeltbedrijven in Frankrijk zijn goed voor 5.000 banen. Witlof is de op twee na populairste groente in Frankrijk tussen oktober en april. Het is het hele jaar door verkrijgbaar.
De consumptie stimuleren
Om consumenten aan te moedigen te genieten van witlof in al zijn vormen, organiseert de Apef een communicatiecampagne op haar sociale media, via influencers en op de radio.
Voor meer informatie:
Pierre Varlet (directeur)
Apef
2, rue des Fleurs
62000 Arras, Frankrijk
Tel: +33 (0)3 21 07 89 89
[email protected]