Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Terugkeerplicht voertuigen van tafel"

De verplichte terugkeerplicht van voertuigen naar het land van registratie is van tafel. De gewraakte maatregel uit het mobility package wordt door het Hof geschrapt. Het Parlement en de Raad hebben niet aangetoond dat zij bij de vaststelling van deze maatregel over voldoende gegevens beschikten om de evenredigheid ervan te kunnen beoordelen, aldus het Hof. De maatregel is daarmee disproportioneel.

TLN is blij dat er nu eindelijk 100% duidelijkheid is. "Vooral tegen de terugkeerplicht hadden zeven lidstaten bezwaar aangetekend bij het Hof. Dat legde een bom onder deze maatregel, die sinds februari 2022 wettelijk verplicht is. Sommige bedrijven in Europa houden zich er wel aan, anderen niet of slechts ten dele. Dat is onaanvaardbaar, maar is vrijwel altijd zonder consequenties gebleven omdat controles erop in veel lidstaten ontbraken."

TLN was geen voorstander van de terugkeerplicht. "De maatregel veroorzaakte niet alleen meer leeg rijden, maar leidde ook tot extra druk op de tarieven. Immers, om leeg rijden zoveel mogelijk te voorkomen, namen verplicht terugkerende vrachtwagens vaak tegen spotprijzen retourlading mee. Nu deze maatregel van tafel is, benadrukt TLN het belang van betere handhaving op de overige verplichtingen uit het mobility package."

TLN vindt wel dat bedrijven die voorgesorteerd hebben op deze terugkeerverplichting, door bijvoorbeeld hun bedrijf van Oost- naar West Europa te verplaatsen, feitelijk gedupeerd worden door dit vonnis. "Het laat maar weer eens zien dat de Europese wetgever wetsvoorstellen beter moet toetsen aan juridische rechtmatigheid en haalbaarheid. TLN acht de kans overigens nihil dat bedrijven hun gemaakte kosten op de wetgever kunnen verhalen."

Bron: TLN

Publicatiedatum: