Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse dominantie met Pink Lady groeit

Zuid-Afrika is zich snel aan het vestigen als de belangrijkste en favoriete bron van Pink Lady appelen van het zuidelijk halfrond. Volgens gegevens van Kantar is de verkoop van Pink Lady appels in het VK het afgelopen jaar met 13% gestegen, waardoor het de snelst groeiende appelsoort in het VK is. Bovendien is Pink Lady de grootste appelsoort in het VK, na Royal Gala.

"Zuid-Afrika is de grootste teler van Pink Lady appelen op het zuidelijk halfrond en vanuit het oogpunt van het aanbod wordt het land synoniem voor Pink Lady. Ik ben heel positief over de toekomst van Pink Lady en geloof dat het beste nog moet komen voor de Zuid-Afrikaanse Pink Lady appelen," zegt Calla du Toit, inkoopmanager bij Tru-Cape Fruit Marketing en voorzitter van Pink Lady SA.

Zuid-Afrika levert momenteel ongeveer 5 miljoen kartons Pink Lady appels en Tru-Cape neemt ongeveer 20% van de markt voor deze appels voor haar rekening. Het VK ontvangt het grootste deel (ongeveer 2,1 miljoen kartons), gevolgd door Europa en Afrika (elk 1 miljoen kartons). Andere markten waar Zuid-Afrikaanse Pink Lady appelen het goed doen zijn Europa, India en Vietnam.

"We hebben de afgelopen vijf jaar goede vooruitgang geboekt in het ontwikkelen van nieuwe markten. We zijn ook optimistisch over de op handen zijnde markttoegang tot Thailand, waar onze concurrenten grote hoeveelheden Pink Lady verkopen," zegt Calla, die commentaar gaf op de ongelofelijke jaarrond promotieactiviteiten voor Pink Lady in kernmarkten.

Conrad Fick, marketingdirecteur bij Tru-Cape Fruit Marketing, herinnert zich nog goed hoe Pink Lady appelen rond de eeuwwisseling hun intrede deden in Zuid-Afrika. "Het was een drastische stap weg van de gewone rode, groene en gele variëteiten. Een van de redenen voor het succes van Pink Lady is de moeite en het geld dat is gestoken in het opbouwen van het merk, dat helpt om klanten naar retailers te trekken. Tegenwoordig is het merk goed gepositioneerd als een belangrijke variëteit in de retail, en Pink Lady eist zeker meer schapruimte op en verdringt variëteiten als Braeburn en Golden Delicious in onder andere Engeland."

Zuid-Afrika in de voorhoede
De uitzonderlijke kwaliteit van appels van het zuidelijk halfrond is bijzonder gewild en Zuid-Afrika bevindt zich in een uitstekende positie om te profiteren van de marktkansen.

Calla merkt op dat concurrenten op het zuidelijk halfrond moeite hebben om de stijgende kostendruk bij te benen. Er wordt verwacht dat het succes van Chili met kersen ten koste zal gaan van Pink Lady. "De nabijheid van Zuid-Afrika tot grote markten zoals het VK en Europa is in ons voordeel, omdat verzending duurder is geworden. Ze geven in het VK en Europa de voorkeur aan het kleinere fruit dat uit Zuid-Afrika komt en ze vinden het ook handig om zaken met ons te doen," legt Calla uit.

Zuid-Afrikaans fruit doet er ongeveer drie weken over om het VK te bereiken, waardoor lokale exporteurs het fruit bij de bron kunnen verpakken, wat de behandeling van het fruit beperkt en de kwaliteit verbetert. Beide pakstations van Tru-Cape, Ceres Fruit Growers en Two-A-Day, beschikken over flow wrap-faciliteiten, waardoor ze Pink Lady appels kunnen verpakken met een uiterste verkoopdatum en houdbaarheidsdatum. "We bevinden ons in een gelukkige positie, want niet veel landen kunnen deze service bieden," zegt Calla.

Kwaliteit en variëteiten
Zuid-Afrikaanse Pink Lady appels staan bekend om hun zachte rozige kleur en groenige ondertonen. "Ze doen het vooral goed in gebieden waar kleurontwikkeling geen probleem is, en door de jaren heen hebben we kunnen uitvogelen waar de beste locaties zijn om Pink Lady variëteiten te telen," zegt Calla.

Het grootste deel van de lokale Pink Lady teelt vindt plaats in koelere gebieden zoals Bo-Swaarmoed, Witzenberg, de Langkloof en bepaalde delen van het EGVV-gebied (Elgin, Grabouw, Villiersdorp en Vyeboom). De Vrijstaat markeert meestal het begin van het Zuid-Afrikaanse Pink Lady-seizoen.

"Inzicht in je teeltbedrijf en teeltgebieden is cruciaal voor het planten op locaties die gunstige temperatuurverschillen tussen dag en nacht ervaren wanneer de herfst begint. Daarnaast is het essentieel om te zorgen voor een betrouwbare watervoorziening, vooral omdat we laat-seizoensrassen telen die langdurig geïrrigeerd moeten worden."

De telers van Tru-Cape hebben zich voortdurend gericht op nieuwe cultivars om ervoor te zorgen dat hun Pink Lady appels een van de beste roze appelrassen blijven. Cripps Pink was ooit de meest opvallende variëteit, opgevolgd door Rosy Glow en Lady in Red, maar nu draait alles om Ruby Mathilda. Deze nieuwe variëteit is een verbeterde mutatie van Cripps Pink, met een mooie roze tint (in plaats van rood). Het smaakprofiel biedt een heerlijke balans tussen zoetheid en zuurheid, wat de smaakvoorkeuren van Europese en VK consumenten aanspreekt. De eerste commerciële boomgaarden van Ruby Mathilda werden aangeplant op Ouplaas en Wakkerstroom in de Witzenbergvallei, beide teeltbedrijven van Tru-Cape.

"Ik verwacht dat Ruby Mathilda of Lady in Red veel Cripps Pink boomgaarden zal vervangen. Er is een merkbare toename in bestellingen van bomen en telers zijn steeds meer geïnteresseerd in variëteiten die onder het Pink Lady merk verkocht kunnen worden," zegt Calla.

Pink Lady appels kunnen zeer lucratief zijn, vooral omdat een groot deel van de oogst onder het Pink Lady label verkocht kan worden. Steeds meer telers gebruiken netten om hun oogst te beschermen, zodat ze klasse I fruit van hoge kwaliteit voor de export krijgen. "Ongeveer 80% van de variëteiten zoals Ruby Mathilda voldoen meestal aan de eisen. Vorig seizoen werden sommige kartons voor meer dan R500 per stuk verkocht in Europa en het VK." Met dit in gedachten lijken de vooruitzichten voor de Zuid-Afrikaanse sector rooskleurig en veelbelovend.

Voor meer informatie:
Lucille Botha
Tru-Cape
36 St James Street,
Somerset West, 7129
Zuid-Afrika
Tel: +27 (0)21 850 1800
[email protected]
www.tru-cape.com

Publicatiedatum: