Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
EXP. Group

"Europa biedt een schat aan mogelijkheden"

In 2005 werd EXP. Group opgericht door Emil Serafino en zijn bedrijf richtte zich op het importeren van tropische groenten en fruit uit Zuid-Amerika naar de Verenigde Staten. Bananen, bakbananen, avocado's, mango's, kokosnoten, passiefruit en guave zijn slechts enkele producten waarmee het bedrijf begon. In de loop der jaren is de selectie uitgebreid en het bedrijf biedt nu meer dan 250 verschillende producten aan. "We richten ons meer op producten waarmee we de keten kunnen controleren", zegt Anthony Serafino, president en directeur van EXP. Group en zoon van Emil. Als gevolg daarvan maken citrus, meloenen, asperges, wortelen, uien en speciale aardappelen nu ook allemaal deel uit van het assortiment. Het bedrijf werkt nog steeds samen met telers in Midden- en Zuid-Amerika, maar betrekt zijn producten ook dichter bij huis, in de VS.

De uitbreiding van het productaanbod werd gevolgd door een geografische uitbreiding. Hoewel het bedrijf is opgericht in New Jersey, aan de Amerikaanse oostkust, is er een tweede locatie geopend in Texas. "We hebben zelfs plannen om een derde en vierde locatie in de VS te openen," vertelde Serafino. "We kijken naar een locatie aan de westkust om onze Aziatische markten te bedienen en naar een extra locatie aan de oostkust om onze klanten in Europa te bedienen. De combinatie van product- en geografische expansie maakt ons een veelzijdigere, wereldwijde leverancier van producten."


Links: asperges, het belangrijkste product dat EXP. Group naar Europa verscheept. Rechts: Anthony Serafino.

"In de VS zijn we een gevestigde speler geworden met een bedrijfsoppervlakte van 300.000 m², meer dan 80 vrachtwagens en 600.000 verzendingen per week." De producten worden gedistribueerd over het hele land en naar Canada en het bedrijf is in staat om aan de behoeften van hun klanten in Noord-Amerika te voldoen. "We doen echter zaken om mensen te dienen en we geloven dat we een verschil kunnen maken in Europa," merkte Serafino op. Net als in de VS zijn retailers en grossiers in Europa ook op zoek naar constante kwaliteit en leveringen. Daarom sloeg het team zijn vleugels uit en begon het enkele jaren geleden op zoek te gaan naar mogelijkheden in Europa. "De Fruit Attraction beurs in Madrid heeft ons echt geholpen bij het leggen van contacten in Europa en heeft ons een voorsprong gegeven. Deze beurs blijft een belangrijk evenement voor ons en dit jaar ben ik er voor de vijfde keer bij. We hebben altijd potentiële klanten kunnen ontmoeten en Fruit Attraction heeft ons in staat gesteld om het succes dat we in Amerika hebben opgebouwd naar Europa te brengen."

Naast Fruit Attraction gelooft Serafino dat Brexit het ook gemakkelijker heeft gemaakt om een belangrijke markt als het Verenigd Koninkrijk te betreden. "Na de Brexit is het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk voordeliger voor ons geworden. De onzekerheid rond het VK na de EU had er eerder voor gezorgd dat veel bedrijven zich afvroegen wat de toekomst zou brengen. De succesvolle implementatie van Brexit zette ons er echter toe aan om onze benadering van het land te heroverwegen en we zagen een enorme kans om deze markt te betreden." EXP. Group's interne gegevens en analyses onthulden dat tal van bedrijven besluiteloos waren geweest vanwege het evoluerende geopolitieke landschap. "We zijn ervan overtuigd dat er een overvloed aan potentieel is voor duurzame zakelijke groei in de regio," aldus Serafino.

Verschillende klanten
Europa in het algemeen is een zeer aantrekkelijke markt voor EXP. Group. "Het is een groeiende markt, een overvloed aan mogelijkheden," zei Serafino. Waarom is Europa zo aantrekkelijk? Het begint met het klantenbestand. De kenmerken van het klantenbestand van het bedrijf in Europa verschillen aanzienlijk van hun klantenbestand in de VS, Canada en Mexico. Zelfs binnen Noord-Amerika stelt elk van deze landen andere eisen. "In de VS hebben bepaalde marktsegmenten een hogere premie dan andere, terwijl deze differentiatie niet zo overheersend is op de Europese markt, hebben we gemerkt."

Bovendien legt de Europese markt meer nadruk op gedetailleerde kwaliteitscontroles en uitgebreide certificeringseisen dan Noord-Amerika. "Hoewel de kwaliteitseisen voor producten die de EU binnenkomen erg streng zijn, zijn ze in elke lidstaat hetzelfde, wat de zaken vereenvoudigt." In Noord-Amerika daarentegen zijn de Amerikaanse en Canadese markten heel verschillend als het gaat om kwaliteitseisen voor producten. "We kunnen avocado's uit Guatemala naar Canada brengen, maar niet naar de VS. Hetzelfde geldt voor papaja's uit Costa Rica; die zijn ook welkom in Canada, maar niet in de VS."

De EU heeft één bestuursorgaan en één stel regels die gelden voor alle lidstaten. "Alle verschillende landen samen gedragen zich als de VS, wat het veel gemakkelijker maakt om zaken te doen." Daarnaast is het ook logistiek eenvoudiger. "Je kunt je er vrij snel verplaatsen. Het is bijna even ver van Parijs naar Londen als van Detroit naar Chicago." EXP. Group verkoopt voornamelijk producten in het VK, Spanje, Frankrijk, Nederland en Ierland, en maakt geconcentreerde distributie een kleine voetafdruk mogelijk. "Bovendien zijn de transittijden naar de EU erg kort vanaf onze locatie aan de Amerikaanse oostkust."

Asperges
Vanaf het moment dat EXP. Group zich richtte op distributie in Europa, koos Serafino één product dat hij zou gaan exporteren. "We denken dat het het beste is om uit te blinken in één product, de markt te leren kennen en dan langzaam uit te breiden met andere producten," zei hij. Asperges zijn het grootste product dat het bedrijf momenteel naar verschillende landen in Europa verscheept en de reacties zijn erg positief. "Het is een belangrijk item voor ons, en we zijn bezig met de Europese regelgeving en kwaliteitseisen voor asperges." Enkele andere producten worden geëxporteerd, maar in beperkte hoeveelheden. Alle producten die bestemd zijn voor de Europese markt worden per vliegtuig ingevlogen. "We specialiseren ons in luchtvracht omdat dat minder ingewikkeld is dan zeevracht en omdat we zo veel makkelijker kunnen instappen. Zodra we meer gevestigd zijn, kan luchtvracht worden aangevuld met zeevracht."

EXP. Group overweegt om een kantoor in Europa te openen. Serafino verwacht dat een fysieke aanwezigheid en een meer gevestigde speler een verschil zullen maken. "We hebben grote plannen en ons doel is om een fysieke locatie te openen waar we retailers en grossiers kunnen ontmoeten."

Voor meer informatie:
Anthony Serafino
Exp. Group LLC
Tel: +1 201 662 2001
[email protected]
www.expgroup.us

Publicatiedatum: