Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Tot en met juni Griekse kwaliteit kiwi's aanbieden"

In juni 2022 werd Oettle & Grießmeyer Frucht-Import-Agentur GmbH omgedoopt tot Nutri Frucht GmbH. Als onderdeel van de rebranding en naamsverandering werd ook een uitgebreide rebranding doorgevoerd. De bedrijfsactiviteiten en het productassortiment van de al lang bestaande Griekenland-specialist worden nu ook geleidelijk uitgebreid, aldus een interview met het management.

Sinds maart 2023 wordt Michael Morgott, sinds jaar en dag Managing Director van het expeditiebedrijf Oettle & Grießmeyer, geflankeerd door Thomas Moulias en Dimitrios Kremenopoulos. Ook het verkoopteam is uitgebreid met ervaren medewerkers. Nutri Frucht heeft nu een vestiging in Bari in Zuid-Italië en binnenkort wordt er nog een vestiging geopend in Oost-Europa. "We zien een interessant groeipotentieel in Polen en de Baltische staten, waar we al goede relaties hebben met groothandelaren en inkopers in de foodretail. We willen dit netwerk de komende jaren verder uitbreiden," zegt Dimitrios Kremenopoulos, een van de drie managing directors.

Video over de Griekse kiwiteelt. De belangrijkste afzetmarkten voor kiwi's van Griekse oorsprong zijn Duitsland, Nederland, de VS en Canada.

Uitbreiding in Europa en overzee
Als traditioneel fruitagentschap richtte Oettle & Grießmeyer zich op het importeren van fruit en groenten uit Griekenland. "Wat ons nog steeds onderscheidt, is onze lokale aanwezigheid. We zijn gemiddeld elke twee weken ter plaatse in Griekenland en kennen de meeste producenten persoonlijk. Dit zal zo blijven," zegt Kremenopoulos. Toch is het de bedoeling om het assortiment geleidelijk uit te breiden. "Met de opening van een vestiging in Zuid-Italië willen we vanaf volgend jaar ook ons netwerk daar verder uitbreiden, bijvoorbeeld in de druiven- en steenfruitsector. Maar ook in Griekenland blijven we ons inspannen om onze slagkracht te vergroten: sinds twee jaar werken we samen met een coöperatie in Noord-Griekenland, waarvan we voornamelijk witte asperges, kersen en ook steenfruit betrekken. Hoewel het een kleine boerencoöperatie is met ongeveer 60 producenten, beschikt ze over ultramoderne teelt- en naoogstcapaciteiten."


Het bedrijf opereert sinds kort op de wereldmarkt onder het nieuwe merk Nutri Fresh. Het internationale team is onlangs ook uitgebreid met medewerkers in Nederland en Litouwen.

Vorig jaar verdrievoudigde het bedrijf zijn omzet en voor het huidige boekjaar wordt een verdere groei verwacht. Het bedrijf richt zich niet alleen op de verkoop in Duitsland en andere Europese landen, maar ook op overzeese markten. Kremenopoulos: "We leveren Griekse Hayward kiwi's aan bijvoorbeeld Israël, Brazilië en de VS. Maar we exporteren ook overzeese producten die zelden op de lokale markten te vinden zijn. We exporteren bijvoorbeeld Griekse appels en peren naar Israël." In ruil daarvoor fungeert Nutri Frucht ook als importpartner voor producten uit het betreffende overzeese land.

Blik op de kiwisorteringen bij herkomst: de eerste kiwi's van Hayward presteren goed op het gebied van kwaliteit met Brix-waarden van meer dan 6,5, hoewel de opbrengst iets minder is door weerschade in bepaalde regio's. Kremenopoulos: "Hoewel de eerste prijzen van het veld duurder zijn dan vorig jaar, is de vraag enorm, dus we beginnen het seizoen over het algemeen met vertrouwen."

Griekse kiwi's in de lift
Een belangrijk item in de portfolio van het Zuid-Duitse bedrijf is en blijft de Hayward kiwi, waarvan het seizoen bijna begint. Volgens Kremenopoulos heeft Griekenland zijn marktaandeel de afgelopen jaren aanzienlijk kunnen vergroten, wat vooral te danken is aan de rassenstrategie van de Italiaanse kiwisector. "De Italianen hebben hun teeltcapaciteit voor de gele kiwi enorm uitgebreid, terwijl groene kiwi's steeds minder belangrijk worden in de teelt. Volgens de laatste voorspellingen zal Griekenland Italië over een paar jaar inhalen." De afzetperiode voor groene kiwi's loopt normaal gesproken van oktober tot mei, gevolgd door de jaarlijkse omschakeling naar producten van het zuidelijk halfrond, voornamelijk Nieuw-Zeeland. "Vorig seizoen slaagden we erin om tot in juni producten van goede kwaliteit van Griekse oorsprong aan te bieden."

Zuid-Afrikaanse citroenen zijn ook een groeiende productpijler.

Groeiende acceptatie voor Zuid-Afrikaanse citroenen
Zuid-Afrikaanse citroenen zijn een ander product met veel potentieel. "We bieden ze nu al een paar jaar aan en merken dat ze steeds meer worden geaccepteerd op de Europese markt. Hoewel ze iets duurder zijn dan Spaanse Verna of Turkse Interdonato en Meyer citroenen, zijn ze van goede kwaliteit. Niet voor niets ligt dit product nu ook in veel Europese winkelketens. Door de moeilijke logistieke situatie en de tegenslagen in de Rode Zee moesten we dit jaar vroeg vooruit plannen. Bovendien werden we verrast door het lange seizoen voor Spaanse Verna-citroenen. Desondanks arriveerden de eerste containers precies op het moment - eind mei, begin juni - dat de kwaliteit en kwantiteit van de Spaanse productie merkbaar waren afgenomen. In dit opzicht was er een soepele overgang naar het nieuwe seizoen," concludeert Kremenopoulos.

Voor meer informatie:
Dimitrios Kremenopoulos
Nutri Frucht GmbH
Münchner Str. 18
85774 Unterföhring, Duitsland
Tel: +49 17671621741
[email protected]
www.nutrifrucht.de (binnenkort in de lucht)

Publicatiedatum: