Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse bio-appel Juliet verwacht goed afzetseizoen

Sinds de eerste aanplant in 2000 is Juliet, een biologische appel die uitsluitend in Frankrijk wordt geteeld en die erin is geslaagd om een plaats in het conventionele appelsegment te veroveren, stevig gegroeid tot een areaal van niet minder dan 700 hectare. Onlangs is het nieuwe seizoen van start gegaan.


Juliet wordt geteeld in vier regio's: de Provence (het historische teeltgebied), de Rhônevallei, het zuidwesten van Frankrijk en Centre Val-de-Loire. Juliet werd vorig jaar voornamelijk afgezet op de Franse markt (60%). 10% werd geëxporteerd naar andere Europese landen en 30% naar overzeese markten dankzij zijn goede houdbaarheid.

Grotere oogst dan vorig jaar
"Juliet wordt door 190 telers geteeld en gaat dit jaar, na drie plantfases van 100 hectare per jaar in 2020, 2021 en 2022, een stabilisatiefase in wat areaal betreft", zegt Vincent Lehallier, directeur van de Association Les Amis de Juliet. "Volgens de eerste feedback van de telers zouden we dit jaar 20.000 ton moeten bereiken, waarvan 13.000 ton op de versmarkt zal worden afgezet. Een derde gaat naar de verwerkende industrie." Bij de eerste oogst van dit jaar zijn er geen noemenswaardige problemen vastgesteld. Kleur, Brix en maatvoering zijn goed. Een zeldzaam vorstmoment en de felle regenval in sommige regio's hebben tot nu toe geen invloed gehad op de oogst van 2024/2025.

Bio-markt trekt aan
De eerste volumes zullen op 15 oktober het pakstation verlaten en volgens Vincent zijn de vooruitzichten vrij goed. "Met de toename van de volumes dit jaar hopen we op een zekere dynamiek in de afzet. De biologische markt lijkt weer aan te trekken, wat heel positief is. De supermarktketens handhaven hun lijn, dus we hebben nog steeds groeiperspectieven."

Branding opgefrist
Juliet krijgt dit jaar een make-over. Op de kartons en trays zal geleidelijk een nieuwe visual verschijnen. "De gebruikte visuals zijn sinds het begin van Juliet niet gewijzigd, dus we wilden iets nieuws om het logo meer zichtbaarheid te geven." Naast aanwezigheid op de beurzen zal Juliet samen met haar telers opnieuw deelnemen aan het Salon de l'Agriculture in Versailles (februari - maart 2025).

Voor meer informatie:
Vincent Lehallier (directeur)
Amis de Juliet® / Juliet Sarl
594 Porte du Quercy
47500 Montayral (Frankrijk)
Tel: +33 (0)5 53 75 14 53
Mob: +33 (0)6 09 31 17 86
[email protected]
www.pomme-juliet.bio