Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Eerste volwaardige oogst van deze nieuwe zoete appel"

Lizzy's Nieuwe Oogst introduceert de Sweet Lizzy appel

Tholen - Groenten- en fruitspeciaalzaak Lizzy's Nieuwe Oogst kondigt de lancering aan van de nieuwe Sweet Lizzy appel. De eerste volwaardige oogst van dit nieuw ontwikkelde appelras, waarvan de distributie exclusief bij Postuma AGF ligt, is inmiddels achter de rug. "We zien het als alternatief voor de Pink Lady. De Sweet Lizzy wordt geoogst op het moment dat hij op zijn best is, waardoor het lokaal en duurzaam is, maar daarnaast durf ik zelfs te beweren dat hij ook lekkerder", vertelt Annemie van Eepoel van de speciaalzaak uit Westerlo.

De origine van het nieuwe ras ligt eigenlijk aan de Universiteit van Wageningen, zo legt de onderneemster uit. "Daar waren onderzoekers al jaren bezig met de ontwikkeling van een lokaal alternatief voor de Pink Lady. Deze is bekend om zijn constante beschikbaarheid gedurende het hele jaar, wat mogelijk wordt gemaakt door de wereldwijde teelt en distributie. Doordat de appels echter niet in hun natuurlijke seizoen worden geoogst en vaak lange afstanden moeten afleggen, kan de versheid en smaak van de appel in gevaar komen. Na jaren onderzoeken en testen kwamen de onderzoekers uiteindelijk tot deze nieuwe appel."

De commerciële teelt hiervan is gestart bij Nicolas Goffin, een teler uit Haspengouw die verbonden is aan de universiteit. "Hij is gespecialiseerd in bijzondere variëteiten en had vorig jaar de primeur van de eerste oogst. Dit was nog in hele kleine mate, maar de potentie werd gelijk duidelijk." Nicolas: "Dit is een nicheproduct, exceptioneel, en iets totaal anders dan de klassieke appels die je overal vindt. We hebben veel zorg en aandacht besteed aan de teelt van deze appel om een unieke smaakbeleving te garanderen."

Eigen naam
De variëteit trok dan ook de aandacht van Postuma AGF, die vervolgens het alleenrecht op in- en verkoop van de appel verkreeg. "Zij kwamen daarop weer bij mij terecht", gaat Annemie verder. "We hebben al jaren een hele goede relatie met hen en zij zeiden eigenlijk: 'Je hebt de onderscheiding gekregen voor meest creatieve groenten- en fruitwinkel van de Benelux, dus kun jij een naam verzinnen voor deze appel?' Uiteraard vonden wij het een hele eer, waarna we al snel bij de Sweet Lizzy uitkwamen, vanwege zijn zoete karakter. Inmiddels ligt hij onder dit merk overal in de schappen en het logo op de sticker heeft mijn dochter, die grafisch vormgeving studeert, mogen ontwerpen."

"Vorig jaar hebben we hem als eerste exclusief aan onze klanten mogen laten proeven en eigenlijk kregen we louter positieve reacties", vervolgt ze. "Ik zou het beschrijven als een hele natuurlijke appel, die ook in de fruitschaal lang krokant en sappig blijft. Naast uiteraard de zoete smaak was dit de eerste vereiste en daar zijn ze in geslaagd. Het is echt een alternatief voor de Pink Lady, die wij dan ook niet meer verkopen. Misschien valt hij wat minder in de smaak bij de liefhebbers van de iets zuurdere Jonagold of Elstar, maar de klanten die hem kopen, komen er altijd voor terug."

Tot februari
Inmiddels is het tweede oogstjaar ook achter de rug en is de teelt al fors uitgebreid. "Eigenlijk de eerste volwaardige oogst", lacht Annemie. "Deze oogst ligt sinds deze week in de winkel en om dat te vieren, organiseren we in de eerste week speciale proeverijen in onze winkel, waar klanten de kans krijgen om de Sweet Lizzy appel te proeven en meer te leren over de unieke eigenschappen ervan. Daarnaast kreeg ook iedereen dit weekend voor Dag Van De Klant onder meer een Sweet Lizzy appel mee naar huis en organiseren we deze week een winactie waarbij klanten kans maken op een mand vol heerlijke lokale producten. De verwachting is dat wij, vanuit Postuma, de Sweet Lizzy tot en met februari aan kunnen bieden."

Voor meer informatie:
Annemie Van Eepoel
Lizzy's Nieuwe Oogst
De Merodedreef 151-153
2260 Westerlo - België
Tel.: +32 (0)14 54 53 44
[email protected]
www.lizzysnieuweoogst.be