Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veenvrije champignons primeur Britse retail

In een opmerkelijke ontwikkeling binnen de AGF-sector heeft Sainsbury's de introductie aangekondigd van champignons die zonder veen worden gekweekt, een primeur voor supermarkten in het VK. Dit initiatief is bedoeld om het gebruik van veen jaarlijks met 20.465 ton te verminderen en sluit aan bij de doelstelling van de retailer om in zijn keten te streven naar 'Net Zero'. In eerste instantie zullen de veenvrije varianten verkrijgbaar zijn in White Closed Cup en White Baby Button champignons, die naar verluidt steviger zijn en langer houdbaar.

Champignons, waarvan jaarlijks meer dan 1,5 miljard verpakkingen worden verkocht in het VK, hebben traditioneel veen nodig voor de teelt, een praktijk die tot bezorgdheid over het milieu heeft geleid vanwege de rol van veen als CO2-opslagplaats en de langzame natuurlijke aanvulling ervan. Sainsbury's heeft in samenwerking met zijn jarenlange champignonleverancier Monaghan een alternatief groeimedium ontwikkeld van gerecyclede natuurlijke materialen, waardoor veen niet langer nodig is en de CO2-voetafdruk van de champignonteelt wordt verminderd.

Deze stap maakt deel uit van Sainsbury's bredere milieustrategie, die onder andere de belofte inhoudt om in 2035 een Net Zero bedrijfsvoering te hebben en in 2050 een Net Zero keten te hebben. De retailer benadrukt ook zijn status als leverancier van het grootste assortiment met vitamine D verrijkte champignons in het VK, waarmee het bedrijf zijn focus op het aanbieden van producten die zowel de gezondheid van de planeet als het nutritionele welzijn van zijn klanten ondersteunen.

Dit initiatief maakt deel uit van een reeks maatregelen van Sainsbury's om het gebruik van plastic te verminderen en de milieuduurzaamheid van haar productaanbod te verbeteren. Bovendien onderstrepen de voortdurende inspanningen van de regering van het VK om veengebieden te herstellen en het gebruik van veen in de tuinbouw te verminderen de relevantie van Sainsbury's initiatief binnen een bredere context van milieubehoud en duurzame land- en tuinbouw.

Bron: Sainsbury's

Publicatiedatum: