Europese appelen blijven populair in het Midden-Oosten vanwege hun hoge kwaliteit, verschillende rassen, uitstekende smaak, betrouwbaarheid en het hele jaar door beschikbaarheid. De vraag komt van luxe winkels, hotels, restaurants en gezondheidsbewuste consumenten die op zoek zijn naar voedzame, hoogwaardige producten. Om de bekendheid van Europese appelen in 2024 en 2025 te vergroten, hebben de EU en Interfel, de Franse organisatie voor verse groenten en fruit, verschillende promotieactiviteiten opgezet in de regio.
Een promotiecampagne voor Europese appelen in het Midden-Oosten is zo succesvol gebleken dat de Europese Unie en de Franse nationale appelorganisatie een derde exportcampagne op rij gaan voeren, waarbij Franse appelen centraal staan. Het doel van deze campagne is om de uitzonderlijke kwaliteit, variëteit en milieuvriendelijke teeltmethoden van Europese appelen, en in het bijzonder Franse appelen, te benadrukken. Ondanks de wereldwijde uitdagingen in de tuinbouw is de Franse appeloogst in 2024 stabiel gebleven en bedraagt deze nu 1,463 miljoen ton.
Hoewel de hoofdvariëteiten zoals Royal Gala, Granny Smith, Golden Delicious en Red Apples populair blijven, is er een duidelijke toename in de vraag naar clubrassen die steeds populairder worden in het Midden-Oosten. Deze rassen omvatten Juliet, Pink Lady, Candine, Candine Organic, Joya, Pixie, Story (Lolipop), Kissabel en Coeur de Reine.
Sinds 2010 dragen Franse appelen het label "milieuvriendelijke boomgaarden", wat neerkomt op 1 miljoen ton duurzaam geteelde appelen, wat veel waardering vindt in het Midden-Oosten, waar milieuvriendelijke producten steeds belangrijker worden. Om de Franse appelexport verder te ondersteunen, zal er in de rest van 2024 en in de eerste helft van 2025 een reeks promotieactiviteiten plaatsvinden in Saoedi-Arabië, Koeweit, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Bahrein en Oman (GCC), na het succes van soortgelijke initiatieven in de afgelopen twee jaar.
Het seizoen van vorig seizoen omvatte meer dan 443 in-store proeverijen in 182 verkooppunten in de hele GCC tussen oktober en maart, met diverse soorten digitale promoties in grote supermarkten zoals Lulu, Panda, Monoprix en Carrefour.
Er werd ook een gespecialiseerd trainingsprogramma geïntroduceerd voor professionals in de retail en chef-koks om de lokale expertise in Franse appelsoorten te vergroten.
Voor meer informatie: Zawya