Producenten van ongezond voedsel zijn nodig om de gezondheid van kinderen te verbeteren. Daarover was het diverse publiek tijdens het symposium Just Eat It van Kokkerelli & Stichting Kids University for Food & Health het eens. Je hebt de hele omgeving nodig om een gezonde wereld te creƫren in plaats van een wereld die obesitas bevordert, schrijft Brightlands Campus Greenport Venlo.
Het symposium Just Eat It vond plaats op Brightlands Campus Greenport Venlo, georganiseerd door Kokkerelli & Stichting Kids University for Food & Health. De deelnemers werden op de hoogte gebracht van de laatste onderzoeksresultaten, trends, kennis- en marktontwikkelingen rondom jeugd, voeding en gezondheid. Dr. Frans Folkvord sprak over zijn samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Europese Commissie om een bijdrage te leveren aan een gezondere leefomgeving voor kinderen. Daarna sprak hoogleraar Voeding & Gezondheid Jaap Seidell over het feit dat we mensen in staat willen stellen gezonde keuzes te maken, maar hiervoor moeten wel gezonde keuzes aanwezig zijn. ' Jaap Seidell: "We maken het voor onze kinderen onmogelijk om genoeg groente binnen te krijgen met het grote ongezonde aanbod in de markt. Iedereen is hier verantwoordelijk voor."
Hierna werden de aanwezigen verrast door een interessant panelgesprek tussen dagvoorzitter Merel van Dorp, prof. Remco Havermans en prof. Edgar van Mil van Universiteit Maastricht, Roel Hermans van Leefstijllab en Drees Peter van den Bosch en Suzanne Bisschops van Kokkerelli. Tijdens dit panelgesprek stond de vraag 'Hoe geef je vorm aan preventie?' centraal. Alle panelleden waren het erover eens: "Hoe eerder je begint met het aanbieden van gezond eten, hoe sterker de preventieve kracht. Hierbij zou het enorm helpen als er wetgeving is. Het is daarbij wel belangrijk gebruik te maken van educatie. Ook moeten we kinderen meenemen in dit proces, zodat zij zelf bewuste keuzes kunnen maken."
De dag ging verder met een uitgebreide variatie aan workshops. Zo werd er binnen een workshop ingegaan op creatieve methodieken, om samen met kinderen een bepaald voedingsvraagstuk op te lossen. De vraag 'Hoe zorgen we ervoor dat kinderen kiezen voor een mueslireep in plaats van een Mars?' werd beantwoord door deze creatieve methodieken in combinatie met het proeven in sensory booths (smaakhokjes) van Brightlands NovaBite.
Daarna was het de beurt aan dr. Alie de Boer van Universiteit Maastricht. Zij gaf een lezing over beleid en regelgeving rondom kindermarketing van (on)gezonde voeding. Volgens haar is zelfregulering niet genoeg en is wetgeving noodzakelijk. Verder riep ze de deelnemers op om zichzelf te melden bij de Reclame Code Commissie zodra ze vreemde claims op voeding zien in de supermarkt. Alie de Boer: "Kijk naar wat je zelf al kunt doen. De eerste stappen zijn gezet, maar we kunnen niet met z'n allen wachten tot de overheid de stappen voor ons zet op het gebied van kindermarketing."
De dag werd afgesloten met een creatieve wrap up van Studio Mik, door middel van verschillende tekeningen. De centrale boodschap van het event die ook in de tekening van Studio Mik terugkwam: 'Alleen samen zorgen we voor verandering, waardoor kinderen gezond kunnen opgroeien!' Tijdens deze afsluiting van de dag gingen de Kokkerelli Kids aan de slag in de keuken waarna de deelnemers groentespiesjes geserveerd kregen.