De World Container Index van Drewry daalde afgelopen week met 4% tot $3.349 per 40ft container. Dit is 68% lager dan de piek van $10.377 tijdens de pandemie in september 2021, maar nog steeds 136% hoger dan het gemiddelde tarief van $1.420 in 2019.
De gemiddelde samengestelde index tot nu toe dit jaar bedraagt $4.079 per 40ft container, wat $1.248 hoger is dan het 10-jaar gemiddelde tarief van $2.814, dat beïnvloed werd door de uitzonderlijke omstandigheden tijdens de Covid-periode van 2020-2022.
Vrachttarieven van Rotterdam naar Shanghai daalden met 8% of $47 naar $543 per 40ft container. Evenzo daalden de tarieven van Shanghai naar Rotterdam met 6% of $224 naar $3.591 per FEU. Bovendien daalden de tarieven van Shanghai naar Los Angeles met 5% of $239 naar $5.019 per 40ft container, en die van Shanghai naar New York daalden met 3% of $161 naar $5.761 per FEU. Daarnaast daalden de tarieven van Shanghai naar Genua met 2% of $64 tot $3.784 per 40ft container. Daarentegen stegen de tarieven van New York naar Rotterdam en Rotterdam naar New York met 1% naar respectievelijk $730 en $2.083 per 40ft container. Ondertussen bleven de tarieven van Los Angeles naar Shanghai stabiel. De havenstaking van de ILA, die begon op 1 oktober 2024, eindigde na drie dagen op 4 oktober 2024. Na de voorlopige overeenkomst verwacht Drewry dat de tarieven ex-China de komende weken marginaal zullen blijven dalen.
Zeevrachttarieven op de spotmarkt van 790 wereldwijde havenparen
Bron: Drewry