Uniban, Colombia's grootste exporteur van bananen en bakbananen en eigenaar van het merk Turbana Foods, heeft een commerciële hub opgezet in Spanje om de aanwezigheid in Europa verder te verankeren.
De geografische ligging van het bedrijf in Urabá, een regio in Colombia, biedt een concurrentievoordeel op het gebied van voedselveiligheid. In tegenstelling tot andere grote bananenproducenten zoals de Filipijnen, Guatemala en Costa Rica, die voortdurend te maken hebben met het risico van orkanen en tyfoons, heeft Urabá in meer dan 130 jaar geen extreme stormen gezien. "Ze raken Urabá niet", zegt Manuel Laborde, CEO van Uniban. Dankzij deze klimatologische stabiliteit, in combinatie met de nabijheid van de teeltgebieden tot de haven, kan Uniban zijn fruit exporteren zonder de logistieke hindernissen waarmee andere teeltregio's vaak worden geconfronteerd.
Uniban, opgericht in 1966, is een bedrijf dat de hele waardeketen van bananen integreert, van teelt tot export. Van de jaarlijkse productie van 40 miljoen kartons bananen exporteert Uniban 90% naar Europa, terwijl bakbananen voornamelijk bestemd zijn voor de Verenigde Staten.
"Een van onze sterke punten is dat we 17.500 hectare bananenteelt beheren. Daarvan is 3.500 hectare eigen teelt. Daarnaast werken we samen met 2.500 kleinschalige telers, die we adviseren en financieren", legt Laborde uit. Dankzij deze verticale integratie, die ook een eigen dozenfabriek omvat, kan het bedrijf de kwaliteit controleren en garanderen dat het product in optimale omstandigheden op de plaats van bestemming aankomt.
Tot de belangrijkste bedrijven en allianties die deel uitmaken van Uniban behoren Turbana Corporation, een Amerikaanse dochteronderneming in Miami, verantwoordelijk voor de distributie van bananen en andere groenten en fruit op de Amerikaanse markt. Proban, overgenomen in 2006, is het tweede grootste bananenbedrijf in Colombia. TMA (Terminal Marítima de Amberes), een dochteronderneming in België, is verantwoordelijk voor de afzet Europa, voornamelijk in Duitsland, Italië en Spanje. Daarnaast zijn er een golfkartonfabriek, waardoor de groep de eigen verpakkingen voor bananen, avocado's en andere producten kan produceren, en een plasticfabriek voor de verpakking van de bananentrossen.
Daarnaast onderhoudt Uniban via een joint venture in de Verenigde Staten een strategische alliantie met het Ierse Fyffes.
"Uniban is een pionier geweest in de implementatie van duurzame praktijken in de regio Urabá en heeft bijgedragen aan de transformatie van een gebied dat voorheen alleen maar bestond uit jungle. In de loop der jaren heeft het bedrijf infrastructuur aangelegd, zoals wegen, ziekenhuizen en scholen, waarvan de lokale gemeenschap heeft geprofiteerd. Daarnaast bouwt het een nieuwe haven van 800 miljoen dollar, de modernste aan de Colombiaanse Caraïbische kust, om het transport van de producten te vergemakkelijken", zegt Laborde.
"Hoewel de prijs van bananen op markten als het Verenigd Koninkrijk sinds 1999 met 25% is gedaald, blijven we ons inzetten om leefbare lonen voor onze arbeiders te garanderen", zegt Laborde. Uniban heeft het eerste compensatieprogramma voor leefbare lonen geïmplementeerd in samenwerking met Europese retailers, waarbij € 600.000 is gegeven aan arbeiders in gebieden waar de lonen niet aan de normen voldeden.
Het bedrijf werkt aan nieuwe technologieën om de houdbaarheid van bananen tijdens het transport te verlengen en de consumentenervaring op de plaats van bestemming te verbeteren. Daarnaast benadrukt Laborde het groeipotentieel voor andere producten zoals avocado en cassave.
Voor meer informatie:
Manuel Laborde (voorzitter)
Uniban
Tel: +57 301 518 5355 (Colombia)
[email protected]
www.uniban.com