Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geslaagde aanwezigheid van Costa Rica op Fruit Attraction

Op de voorbije Fruit Attraction bestond de de Costa Ricaanse delegatie, geleid door exportpromotor Procomer, uit 30 bedrijven, die een breed scala aan fruit, groenten en knollen presenteerden, waaronder ananas, banaan, meloen, watermeloen, cassave, tiquisque, Hass avocado, gember en papaja.

"Europa is de op een na belangrijkste bestemming voor de Costa Ricaanse tuinbouwproducten", stelt Laura López Salazar, directeur van Procomer. "Onze leidende positie in de export van ananas, bananen en cassave weerspiegelt ons concurrentievermogen en onze capaciteit om te voldoen aan hoge kwaliteitseisen."

"Costa Rica is 's werelds grootste leverancier van ananas. Op de Europese markt staan we voor bananen op drie en voor cassave op vier. De Costa Ricaanse ananas is niet zomaar een ananas, noch is de banaan zomaar een banaan; onze producten onderscheiden zich door hun kwaliteit en toegevoegde waarde. Het land is bovendien sterk in technologie en zo is het ondertussen een belangrijke exporteur van medische apparatuur", benadrukt Laura López trots.

Met een internationaal netwerk van meer dan 27 commerciële kantoren in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa en Azië heeft Procomer een brug geslagen tussen Costa Rica en de rest van de wereld om de export te bevorderen en directe buitenlandse investeringen naar het land aan te trekken.

Procomer voorziet trainingen voor Costa Ricaanse bedrijven, geeft ze advies, organiseert de deelname aan internationale beurzen en stelt de commerciële agenda's op. Dit vergemakkelijkt de introductie van Costa Ricaanse producten op de internationale markt. "We nemen deel aan ruim veertig beurzen per jaar, waar we nieuwe kopers voor onze producten kunnen vinden", zegt Laura López.

Naast het consolideren van de afzet van ananas, bananen en cassave, probeert Procomer ook opkomende producten in de markt te zetten. Een ander aspect van het werk van de organisatie is het aantrekken van directe buitenlandse investeringen. Met meer dan 500 multinationals in het land bewijst Costa Rica een aantrekkelijke bestemming te zijn voor goederen- en dienstenbedrijven.

De Costa Ricaanse export laat een aanhoudende groei zien. "In 2023 groeide de exportsector met 15% en dit jaar wordt een stijging van ongeveer 10% verwacht. Deze groei is drie keer hoger dan die van de Costa Ricaanse economie als geheel", voegt López toe. De land- en tuinbouwsector heeft een aandeel van 19% in de goederenexport van het land.

De uitdagingen zijn echter niet gering. Net als andere landen in Latijns-Amerika lijdt Costa Rica onder de gevolgen van de klimaatverandering. Daarnaast heeft de hightech sector te kampen met een tekort aan talent, een zorg die López ook aankaart: "Constant talent vinden, in tijden van automatisering en kunstmatige intelligentie, is prioritair."

Voor meer informatie:
Laura López Salazar (manager)
Procomer
Tel: +506 2505 4832 (Costa Rica)
[email protected]
www.procomer.com

Publicatiedatum: