"We hebben nog niet geautomatiseerd, omdat ons systeem het beste werkt voor de gewassen die we telen, maar onze R&D voor aardbeien heeft veelbelovende resultaten laten zien. Met een dagelijkse teeltcapaciteit van 3 ton sla op volle schaal, richt Bustanica zich voorlopig op bladgroenten en houdt vast aan handmatige processen om flexibiliteit te behouden," zegt Danish Hurzuk, hoofd bedrijfsontwikkeling en klantenrelaties bij Emirates Bustanica terwijl hij onze redacteur van VerticalFarmDaily rondleidt in het enorme kweekcomplex op slechts 30 minuten buiten het centrum van Dubai.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Danish Hurzuk presenteert Bustanica's onlangs vernieuwde retail verpakkingen
Elke kweekruimte wordt zorgvuldig in de gaten gehouden, met systemen voor het doseren van voedingsstoffen en het recyclen van water die zijn ontworpen om een optimale gezondheid van de planten te garanderen en besmetting te voorkomen. Door een combinatie van het gebruik van Oasis Growers Solutions substraat voor vermeerdering, een efficiënt voedingsdoseersysteem en Philips belichting, kan het team een hoge mate van controle behouden over elke stap van het kweekproces.
"Onze kiemkamers kunnen op elk moment een half miljoen planten bevatten," voegt Danish toe. Met 27 modulaire kweekruimtes, verspreid over 27.000 m² kweekruimte op drie verdiepingen, bootst Bustanica verschillende klimaatzones na om verschillende gewassen te kweken, waaronder spinazie, boerenkool, peterselie, eetbare bloemen en microgroenten.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Bouwen aan het Bustanica-merk
Eerder dit jaar nam Emirates Bustanica volledig over, waarvan de producten worden verwerkt in maaltijden aan boord. De aanwezigheid van Bustanica in de retail groeit snel en de producten zijn verkrijgbaar bij alle grote retailers in meer dan 200 winkels in de VAE. Hun commerciële afdeling verzorgt de distributie naar koninklijke evenementen en diverse horecaklanten, waardoor hun voetafdruk in de regio verder wordt uitgebreid.
"We hebben in juli een rebranding doorgevoerd om onze boodschap beter over te brengen," legt Danish uit. "Ons doel is om een herkenbaar merk op te bouwen dat niet alleen bij luchtvaartmaatschappijen aanslaat, maar ook bij retailers."
Peterselie als exclusiviteit
"Een van onze meest opvallende innovaties is de teelt van E. coli-vrije peterselie, een product waar veel vraag naar is." Volgens Danish is peterselie een enorm product. "Emirates had het niet geserveerd op vluchten vanwege E. coli-risico's, maar dankzij onze teelt staat het nu weer op het menu in Arabische salades zoals taboulé." In tegenstelling tot traditionele methoden waarbij peterselie na de oogst wordt ontsmet, zorgt Bustanica's aanpak ervoor dat de peterselie vanaf het begin vrij is van besmetting.
Hierdoor leverde Bustanica haar E. coli-vrije peterselie exclusief aan Emirates en twee grote retailers. "Het is een gamechanger, aangezien peterselie normaal gesproken zwaar getest moet worden. Onze methode omzeilt de noodzaak voor ontsmetting en biedt een schoner, kant-en-klaar product."
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Van zaad tot stoel
"Wat Bustanica onderscheidt, is de directe verbinding met het culinaire programma van Emirates / Emirates flight caterings." De producten van Bustanica hebben een houdbaarheid van 14 dagen en bieden ongediertevrije bladgroenten zonder afval die kant-en-klaar zijn. Volgens Danish worden de textuur en smaak van de producten versterkt op 9 km hoogte en 'blijven ze mooi onder dressings'. Hoewel er plannen zijn om in de toekomst meer kant-en-klare salades te introduceren, is de huidige faciliteit uitsluitend ontworpen voor het kweken en leveren van bladgroenten.
Het Bustanica-team probeert niet alleen zo duurzaam mogelijk te telen, maar werkt ook samen met een sapbedrijf om overgebleven slastengels te verwerken in sap en de pulp ervan te verwerken tot bijvoorbeeld crackers, zodat er geen afval is.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Groei en uitbreiding in het Midden-Oosten
Vooruitkijkend heeft Bustanica ambitieuze plannen om uit te breiden. "De markt in het Midden-Oosten is enorm. Landen als Saoedi-Arabië, Qatar en Koeweit streven naar duurzaamheid en lokale teelt en de vraag is enorm. Elke markt vraagt echter om een oplossing op maat. Je kunt niet zomaar kopiëren wat we hier hebben gedaan", zegt Danish.
Voor meer informatie:
Emirates Bustanica
Danish Hurzuk, Hoofd bedrijfsontwikkeling & klantenrelaties
[email protected]
https://bustanica.ae