In de eerste helft van dit jaar steeg de Colombiaanse export van voedingsproducten met 8,1%, van € 4,71 miljard in 2023 naar € 5,10 miljard in 2024. "Deze vooruitgang is vooral significant bij producten zoals bananen, een segment dat met 70% groeide na het overwinnen van de uitdagingen van hoge teeltkosten en ongunstige weersomstandigheden. Andere producten zoals verse bloemen (+12,6%) en fruitsoorten zoals mango en gulupa (+22,8%) laten ook een aanhoudende groeitrend zien", vertelt Liliana García, directeur van ProColombia in Spanje, Portugal en Italië.
"ProColombia, een exportpromotor met kantoren in meer dan 25 landen over de hele wereld, speelt een cruciale rol in het verbinden van Colombiaanse exporteurs met de internationale markt, door advies te geven over hoe te voldoen aan de regelgeving en certificeringen, vooral in een Europese omgeving die steeds meer gericht is op duurzaamheid" legt García uit.
Tijdens beurzen begeleidt ProColombia verenigingen en bedrijven zoals Corpohass, de organisatie van avocado-exporteurs. Volgens García is ProColombia het garantiezegel voor Colombiaanse exporteurs en zorgt het ervoor dat bedrijven toegang krijgen tot de internationale markt met de steun van de overheid.
ProColombia bereidt exporteurs voor om te voldoen aan de eisen van de Europese Green Deal. "We willen dat deze export van fruit, bloemen en koffie Europa bereikt met alle nodige certificeringen", aldus García.
Voor meer informatie:
Liliana García (directeur voor Zuid-Europa)
ProColombia
Tel: +57 (601) 5600 100 (Colombia)
[email protected]
www.procolombia.co