In Primeur nummer 6 van 17 november 1989 komen de gebroeders Metselaar uit Franeker aan het woord over hun Happy roller. Hieronder is het hele artikel te lezen.
Metselaar BV, Franeker (NL): Een snelgroeiend bedrijf
Metselaar BV Franeker is een snelgroeiend en veelzijdig bedrijf. Het levert consumptie- en pootaardappelen en onderwaterweegmachines voor aardappelen. Er worden speciale aardappelcontainers gefabriceerd. Voorts heeft het een eigen transportbedrijf, alsmede een op- en overslagbedrijf. De twee gebroeders Metselaar hebben het aardappelbedrijf, dat hun vader in 1925 oprichtte, fors uitgebreid en nog zijn ze er niet, want in de nabije toekomst komt er een nieuw koelhuis bij waar 6000 ton aardappelen in opgeslagen kunnen worden.
De ondernemende gebroeders Metselaar
Export op België
Hoewel ze een aardappelhandel hebben, sorteren ze bij een boer. "Deze boer beschikt over moderne machines. Hij is in staat 30 ton per uur te sorteren. Deze capaciteit is voor ons voorlopig voldoende. Onze pootaardappelen exporteren we naar Duitsland en België. Naar die landen verkopen we ook consumptie- en fritesaardappelen. Daarnaast importeren we aardappelen uit België", zo zegt de heer Metselaar. Voorts beschikken de gebroeders over een speciaal transport op- en overslagbedrijf. In Franeker is de bebouwde oppervlakte 5000 m² en in Leeuwarden beschikt men over dezelfde capaciteit. Beide bedrijven liggen aan het Harinxma-kanaal en hebben spoorwegaansluiting. Zeeschepen tot 1500 ton kunnen zowel in Franeker als in Leeuwarden geladen en gelost worden.
Happy Roller
De Metselaars hebben in het verleden zelf een speciale aardappelcontainer ontworpen, die ze nu op de markt brengen. De heer Metselaar: "Onze Happy Roller is een lossysteem van hoge kwaliteit voor vrijwel alle losgestorte produkten waaronder ook aardappelen en uien. Als opzetsysteem is het geschikt voor alle soorten vlakke voertuigen. Het behoort tot de lading, zodat over het gewicht geen wegenbelasting betaald behoeft te worden. En doordat de Happy Roller vrijwel zelfdragend is kan het chassis lichter worden uitgevoerd. Van belang is dat de wanden uit een stuk bestaan. Het materiaal is van een hoogwaardige kunststof met sterke isolerende eigenschappen. Zelfs bij strenge vorst is vorstvrij vervoer mogelijk. Het geheel is licht uitgevoerd. Voor 36 ton aardappelen is een bak nodig van 1250 x 250 x 200 cm. Deze bak weegt slechts 2100 kg. Uitgaande van de huidige bakken weegt deze ca. 1250 kg lichter, zodat men meer kan laden."
Metselaar rekent uit dat dit per dag zo'n fl. 30,- tot fl. 35,- voordeel heeft. Globaal genomen kan een bak dus op jaarbasis zo'n fl 8000,- voordeel opleveren. Hij wijst nog op het belang van de wanden die uit één stuk bestaan en dus geen naden hebben. Ze kunnen zodoende heel gemakkelijk gereinigd worden. Immers de poot- aardappelexporteurs zien er steeds meer op toe, dat de wagens waarmee het pootgoed verladen wordt "clean" zijn. Als een wagen een vracht consumptieaardappelen heeft weggebracht, kan deze met het oog op besmettingsgevaar van bacteriën niet zonder meer pootaardappelen laden. Ze besluiten: "Wij zijn in staat 10 Happy Rollers per week te bouwen, waardoor de levertijd bijzonder kort is."
Bron: Primeur - 4e jaargang - nummer 6 - 17 november 1989