Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023.
In Nederland zagen ze in Q3 herstel in de omzetontwikkeling. Na een matig tweede kwartaal waren de omstandigheden in het derde kwartaal gunstiger. De omzetontwikkeling werd daarnaast gestuwd door de toename in de tabaksomzet als gevolg van de verschuiving vanuit retail naar het petrol kanaal in verband met de nieuwe tabakswetgeving.
In België ziet het ernaar uit dat ze de grootste impact van omzetverlies als gevolg van alle doorgevoerde veranderingen nu achter hen laten. De afgelopen kwartalen is in België hard gewerkt aan het neerzetten van een IT-platform en logistieke infrastructuur waarmee ze hun klanten, net als in Nederland, de voordelen van een integraal en landelijk bezorgnetwerk kunnen bieden. Dat was een groot programma en ging gepaard met tijdelijke ongemakken voor hun klanten. Nu staat er de basis om professioneel en efficiënt te opereren wat klanten en Sligro zelf ten goede komt. De daling ten opzichte van vorig jaar nam in de loop van het derde kwartaal af en ze slagen er in om meer nieuwe klanten aan zich te verbinden. Dat punt hebben ze later bereikt dan verwacht, maar Sligro is blij met de eerste tekenen van herstel.
In Nederland en België blijven ze de komende kwartalen inzetten op omzetbehoud door verder te vullen bij bestaande klanten en omzetgroei door klantacquisitie. In het marktsentiment zien ze op dit ogenblik nog geen aanknopingspunten voor breed herstel. Volumes blijven onder druk staan en de inflatie ligt net boven de 2% waardoor er weinig groei uit de markt als geheel komt.
Op basis van dat marktbeeld zijn de verwachtingen voor het resultaat voor dit jaar onveranderd ten opzichte van wat Sligro bij de halfjaarcijfers heeft aangegeven.
Bron: Sligro