Tijdens een evenement van de Citrus Growers' Association deelde CEO Justin Chadwick zijn frustratie over het feit dat, na de jarenlange gezamenlijke inspanningen van de privésector om de Zuid-Afrikaanse regering te overtuigen van de voordelen van privatisering van havens, de allereerste stap in het uitbesteden van havenbeheer wordt vertraagd door leden van diezelfde privésector.
"AP Moller-Maersk heeft de joint venture met ICTSI nu voor de rechter gedaagd, zoals hun goed recht is, maar het is tragisch dat het proces, dat in april van start had moeten gaan, hierdoor vertraging heeft opgelopen," vertelde Chadwick aan de deelnemers van de AgrigateOne Tech Day.
Durban Container Terminal (foto © Druid007 | Dreamstime.com)
Het contract voor de overdracht van het beheer van pier 2 van Durban Container Terminal aan het in de Filipijnen gevestigde ICTSI is in de ijskast gezet nadat het Hooggerechtshof van Durban het verzoek van AP Moller Maersk voor een interdict heeft toegewezen.
Hoewel het vonnis een voorlopig interdict is en de gunning van het DCT Pier 2 contract aan International Container Terminal Services Incorporated (ICTSI) niet ongedaan maakt, zoals Transnet in haar antwoord verduidelijkt, is het een tegenslag die nog jaren gevoeld zal worden.
De vereniging van citrustelers verwacht dat Zuid-Afrika over acht jaar honderd miljoen kartons (15 kg) citrus meer zal exporteren dan nu het geval is (in 2024 zal de export 165 miljoen bedragen) en ze weten ook, zei Chadwick, dat de Zuid-Afrikaanse havens zo'n volume niet aankunnen zonder deelname van de privésector.
Het tweede deel van de juridische uitdaging van AP Moller' Maersk is het volledig stopzetten van het aanbestedingsproces, waarin het bedrijf een niet-succesvolle bieder was. Dit deel van hun juridische uitdaging moet nog voor de rechter komen, waarschijnlijk pas in 2025. Als het contract door het Durban High Court nietig wordt verklaard, zal Transnet het aanbestedingsproces heropenen: na de uitspraak van het gerechtshof heeft Transnet opnieuw bevestigd dat het zich inzet voor een privatiseringsagenda en noemt dit een van de hoekstenen van haar bedrijfsstrategie.
Privatisering zal concurrentie tussen havens stimuleren
Uiteindelijk zal Pier 2 van de Durban Container Terminal geprivatiseerd worden en mogelijk een belangrijk knooppunt in de regio worden, dat zelfs andere havens activiteiten zal ontnemen, legt Mitchell Brooke, logistiek manager bij CHA, uit. De concurrentie die ontstaat tussen de exploitant van een geprivatiseerde pier 2 en Transnet Port Terminals, in het bijzonder Pier 1, Point en Maydon Wharf terminals, is een saillant punt, zegt hij.
"Als een private partner de productiviteit bij Pier 2 met 100% zou verhogen van, laten we zeggen, 12 bruto kraanbewegingen per uur naar 25 bruto kraanbewegingen per uur en meer, dan verhoogt dat de aanlegcapaciteit met ongeveer 100%. Dit betekent dat schepen en containers sneller kunnen worden verplaatst en dat de doorlooptijd voor rederijen zeer aantrekkelijk wordt om schepen bij Pier 2 te laten werken, in tegenstelling tot andere terminals. Dit zou Pier 2 zelfs aantrekkelijk kunnen maken voor schepen die op Ngqura Container Terminal in de Oostkaap liggen, waardoor een verschuiving naar Pier 2 gerechtvaardigd is."
Brooke voegt eraan toe dat de broodnodige kranen, straddle carriers en transportschepen onderweg zijn naar Pier 2 en te zijner tijd zullen arriveren, met een kritieke aankomst vóór het citrusseizoen van 2025. "Op basis hiervan kunnen we aannemen dat er een behoorlijke mate van positieve operationele prestaties zal volgen."