Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 41

'Duitse bloemkool domineert handel'

Duitse bloemkool bleef de markt domineren. Ze waren meestal verkrijgbaar in verpakkingen van 6 stuks, alleen in Hamburg waren ze ook verkrijgbaar in verpakkingen van 8 stuks. Zowel in de Hanzestad als in de hoofdstad nam de vraag naar beter hanteerbare binnenlandse producten licht toe. In Berlijn waren Poolse producten nu in toenemende mate verkrijgbaar, terwijl in München de meestal regionale partijen ongeëvenaard waren.

De aanvullende Belgische import nam toe, terwijl de Nederlandse import afnam. Door het wisselvallige regenachtige en winderige weer was de belangstelling bevredigend en stegen de waarderingen voor alle origines over het algemeen licht. Alleen in Berlijn bleven de prijzen voor Poolse producten op het niveau van de vorige week, iets onder € 11 per 6-pack.

Klik hier om direct naar het volledige markt- en prijsrapport te gaan.

Appelen
Het assortiment werd gedomineerd door binnenlandse aanbiedingen. Elstar, Boskoop, Jonagold en Royal Gala vormden de basis. Qua belang werd dit gevolgd door uitgebreide leveringen van Braeburn en Pinova, Wellant en Topaz, die steeds populairder worden. Italië leverde voornamelijk Granny Smith en Royal Gala. De import uit Nieuw-Zeeland en Chili verloor marktaandeel, niet in de laatste plaats vanwege de prijs.

Peren
Italië leverde vooral Santa Maria, Abate Fetel en Williams Christ. Naast Santa Maria leverde Turkije nu ook steeds vaker Deveci met grote maten, die tegen dezelfde prijs werden verhandeld. Uit Duitsland waren vooral Alexander Lucas, Conference, Xenia en Williams Christ beschikbaar, waarbij de laatste langzaam aan belang inboette.

Druiven
Pitloze lichtgekleurde en rode variëteiten uit Italië bleven de steunpilaar van de verkoop, gevolgd door Turkse Sultana en Crimson Seedless tegen lagere prijzen qua belangrijkheid. Crimson Seedless, Red Globe en blauwe pitloze druiven uit Italië en Moldavië maakten het plaatje compleet.

Citroenen
Het Spaanse en Turkse aanbod won aan belang en verving de overheersende Eureka uit Zuid-Afrika. De toegenomen aanwezigheid van de indrukwekkende Primofiori uit Spanje en Turkse Mayer-citroenen en later ook Enterdonato resulteerden in een vloeibare verkoop.

Komkommers
Het aanbod van Spaanse komkommers steeg aanzienlijk en verdrong het binnenlandse aanbod van de toppositie. De Nederlandse en Belgische partijen zaten lokaal ook al in hun laatste seizoensfase en waren niet meer zo ruim vertegenwoordigd.

Tomaten
Trostomaten, ronde tomaten en cherrytomaten uit Nederland en België domineerden opnieuw het aanbod. De Turkse import, vooral van vlees- en ronde tomaten, is lokaal steeds belangrijker geworden. Italië leverde voornamelijk cherrytomaten, met een beperkte aanwezigheid van trostomaten.

Paprika
Nederlandse en Spaanse paprika's vormden de basis van het aanbod, aangevuld met Turkse paprika's, voornamelijk puntpaprika's. Poolse zendingen completeerden het aanbod in dit segment, met uitzondering van München. Het Nederlandse aanbod bleef populair, omdat het prijsverschil met Spaanse producten van vergelijkbare kwaliteit relatief klein was.

Bron: BLE

Publicatiedatum: