Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blasco Fruit (Spanje)

"Rojo Brillante seizoen wordt voorafgegaan door dat van de 'kaki tomatero'"

Met zijn zacht vruchtvlees en een intens roodachtige kleur is de "kaki tomatero", zoals hij wordt genoemd in de Spaanse provincie Castellón, het oorspronkelijke teeltgebied, aan een opmars bezig na jaren op de achtergrond verzeild te zijn geraakt.

"In de eerste week van september zijn we gestart met het kakiseizoen en nu zijn we bezig met de afzet van de laatste partijen", vertelt Cecilia Taboada, verkoopmanager bij Blasco Fruit. "De afgelopen zes jaar is het areaal weer toegenomen, nadat veel telers de bomen van deze variëteit, die van oudsher in Castellón wordt geconsumeerd, hadden gerooid."

"Door zijn kleine formaat moeten we hem anders verpakken en de manier waarop hij wordt geconsumeerd is anders dan de populaire Rojo Brillante kaki. Eigenlijk is een kaki pas rijp als het vruchtvlees zacht is en de schil doorschijnend en dieprood van kleur. Bovendien is de smaak van de 'kaki tomatero' heel zoet. Hij heeft een Brix-waarde van 18 à 20 graden", vertelt Cecilia.

Beetje bij beetje boort Blasco Fruit markten aan buiten de eigen regio en bereikt het ook verschillende landen. "We zetten dit product af in het zuiden van Spanje, waar de consument gewend is aan deze fruitsoort, en het wordt ook verkocht in Catalonië."

"Met de 'kaki tomatero' kunnen we ons onderscheiden ten opzichte van veel concurrenten. En samen met de populariteit hopen we de volumes te kunnen verhogen. De verkoop gaat vooraf aan die van de Rojo Brillante kaki, waarvan het seizoen onlangs is begonnen", zegt ze.

"De eerste Rojo Brillante kaki's zijn in de tweede week van oktober op de markt gebracht. We denken dit jaar het seizoen wat te kunnen verlengen", aldus Cecilia.

Volgens de verkoopmanager zullen de maten over het algemeen kleiner zijn, omdat de regen te laat is gekomen na een overwegend droog groeiseizoen. "We verzenden de Rojo Brillante kaki's naar Europese landen, maar ook naar Brazilië, Costa Rica, Canada, Aziatische landen, het Midden-Oosten en zelfs Afrika."

"We hebben al ongeveer 70% van onze oogst verkocht. Nu proberen we het klasse II product te verkopen, wat ingewikkelder is, hoewel we ruimte vinden in Oost-Europese landen", besluit ze.

Voor meer informatie:
Cecilia Taboada
Blasco Fruit S.L.
Tel: +34 964 108453 (Spanje)
Mob: +34 665508676
[email protected]
http://www.blasco-fruit.es/

Publicatiedatum: