Duurzaamheidswetgeving verplicht bedrijven hun CO2-uitstoot inzichtelijk te krijgen. De Topsector Logistiek en evofenedex maken dit, in samenwerking met Buck Consultants International (BCI), voor bedrijven gemakkelijker. Een interview met projectleider Aguinaldo Lyra over CO2-registratie en -reductie bij 22 deelnemende bedrijven aan het project 'Logistieke efficiëntie'.
evofenedex en Buck Consultants International, het onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van economie, logistiek en vastgoed, helpen 22 bedrijven om - op orderniveau - inzicht te krijgen in hun CO2-uitstoot en capaciteitsbenutting. "Het is een spannende uitdaging, vooral gezien de toenemende druk vanuit wetgeving, zoals de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en het Klimaatakkoord", vertelt Aguinaldo Lyra, projectmanager bij evofenedex. "Veel bedrijven weten wel dat ze hun CO2-uitstoot moeten reduceren, maar hebben vaak nog geen helder beeld van hun daadwerkelijke uitstoot. Wij helpen hen hiermee verder en ondersteunen bij het vermijden van struikelblokken."
De achtergrond van het project
Het project Logistieke efficiëntie richt zich op transportbedrijven van verschillende groottes. "We werken met middelgrote bedrijven die een wagenpark tot honderdvijftig vrachtauto's hebben, maar ook met kleinere bedrijven die tot vijftien vrachtauto's beheren", legt Lyra uit. "De deelname is kosteloos en we vragen enkel van de bedrijven dat ze actief deelnemen aan drie fysieke sessies, deelnemen aan de maandelijkse online bijeenkomsten en dat ze actief aan de slag gaan met de uitkomsten."
Tijdens de fysieke sessies wordt er veel besproken over wetgeving en over de praktische gevolgen hiervan voor transportbedrijven en eigen vervoerders. "Onlangs hadden we onze tweede fysieke sessie, waar Buck Consultants International een presentatie gaf over de nieuwe CSRD-wetgeving. Dit is belangrijk, want veel bedrijven onderschatten wat deze wetgeving concreet voor hen betekent", zegt Lyra.
Vrachtwagenheffing
Daarnaast was er een presentatie van Gwendy de Bruijn van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over kilometerheffing voor vrachtwagens. "Daarover ontstond een interessante discussie. Bedrijven vonden dat er in de wetgeving weinig rekening werd gehouden met het gebruik van alternatieve brandstoffen. De Duitse vrachtwagenheffing kijkt bijvoorbeeld alleen naar de emissieklasse van de motor en niet naar de brandstof die wordt gebruikt, zoals biodiesel. Dat voelt voor veel bedrijven als een gemiste kans."
De Bruijn gaf aan dat de opbrengsten van de kilometerheffing zullen worden gebruikt om de branche verder te helpen verduurzamen en te helpen beter te opereren.
Van nulmeting naar implementatie
"Een belangrijk onderdeel van dit project is de nulmeting", gaat Lyra verder. "Bedrijven leverden data uit hun TMS (transportmanagementsysteem) en boordcomputers aan, en met behulp van het platform BigMile, hebben we deze data geanalyseerd. Dit geeft inzicht in de CO2-uitstoot op orderniveau, in hoe efficiënt de vervoerscapaciteit is gebruikt en in het aantal gereden kilometers per rit. Het was voor veel deelnemers een uitdaging om alle data op de juiste manier te verzamelen en te integreren, maar met onze hulp is dat gelukt."
Nu de nulmetingen zijn gedaan, begint de fase van implementatie. "Het doel is om de CO2-uitstoot te verminderen door concrete maatregelen te nemen. We kijken bijvoorbeeld naar hoe bedrijven hun belading kunnen verbeteren, zo minder lege kilometers rijden en betere combinaties kunnen maken. Een andere maatregel is het delen van wagens door meerdere vervoerders", zegt Lyra. "We testen ook het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals HVO100 (hydrotreated vegetable oil 100%) of elektriciteit, en onderzoeken hoe dat in de praktijk uitpakt voor de deelnemers."
De uitdaging van CO2-data verzamelen
Lyra weet dat het verzamelen en interpreteren van CO2-data niet eenvoudig is. "Het vergaren van de juiste data en het integreren van alle software, kost tijd en vraagt vaak om specialistische kennis. Maar, als je dat goed doet, krijg je waardevolle inzichten die je kunnen helpen om echte veranderingen door te voeren."
Volgens Lyra is het vooral belangrijk dat bedrijven zich bewust worden van de tools die beschikbaar zijn om hun uitstoot te monitoren. "BigMile is een goed voorbeeld van een platform dat bedrijven kan helpen om hun CO2-uitstoot op een gestructureerde manier te analyseren. Maar zonder de juiste data ben je nergens."
Klaar voor de volgende stap: implementatie
"Nu we de data hebben, is het tijd voor actie", geeft Lyra aan. "Het analytische deel is achter de rug en nu gaan we met de bedrijven aan de slag om de inzichten te vertalen naar tastbare resultaten. Dit project draait uiteindelijk om het vinden van concrete manieren om de CO2-uitstoot te verlagen en dat betekent dat iedereen de handen uit de mouwen moet steken."
Lyra benadrukt dat het project niet alleen gaat over het in kaart brengen van uitstoot, maar ook over het realiseren van daadwerkelijke CO2-reductie. "We willen dat bedrijven de voordelen gaan ervaren van het verminderen van hun uitstoot. Minder brandstofverbruik betekent niet alleen minder CO2, maar ook lagere kosten. En dat maakt bedrijven uiteindelijk duurzamer én concurrerender."
Oproep voor deelname in 2025
Het project loopt tot november 2024. "Er is veel enthousiasme over het project en we onderzoeken dan ook hoe we hieraan in 2025 een vervolg kunnen geven. Als je interesse hebt, kun je hierover contact met mij opnemen", besluit Lyra.
Met dit project zet evofenedex zich, samen met Buck Consultants International, in om bedrijven te helpen bij één van de grootste uitdagingen van deze tijd: het effectief in kaart brengen en reduceren van hun CO2-uitstoot.
Bron: evofenedex