Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage van drukke Global Produce & Floral Show in Atlanta

Paars gekleurde groenten, in de kas geteelde groenten, verpakte aardappelen, salad bars, sappen, duurzame verpakkingen en samenwerkingsverbanden tussen bedrijven zijn enkele trends die te zien waren op de Global Produce & Floral Show die vorige week plaatsvond in Atlanta, Georgia. Het was de eerste keer dat de beurs terugkeerde naar Atlanta sinds 2015 en het had een van de grootste beursplattegronden in meer dan tien jaar. Meer dan 1.100 bedrijven stelden tentoon en het evenement trok bezoekers uit meer dan 70 landen.


Rose Luweie en Lennart Ras van TOP The Onion Group

Klik hier voor de hele fotoreportage

Wat is er nieuw?
In de wereld van fruit draait het gesprek steeds meer om speciale variëteiten. De populariteit van jumbo blauwe bessen is gegroeid en in het ananassegment zijn speciale variëteiten zoals Pink Glow goed op weg. Deze ontwikkeling begint zich ook af te tekenen bij bananen. Zullen fruitsoorten als mango de komende jaren net als druiven en appelen de mogelijkheid hebben om variëteitgedreven te worden?

Demografische ontwikkelingen hebben nog steeds een grote invloed op de productiesector en bepalen de producttrends. Millennials zijn helemaal weg van zachtfruit en avocado's, terwijl Gen Z en Gen Alpha geïnteresseerd zijn in producten die hun ouders of Gen Xers lekker vonden. Ze kopen liever platenspelers dan dat ze naar muziek luisteren op hun telefoon en ze neigen naar grapefruit en steenfruit.


Joost Somford van Jasa met Lenn en Patrick Boot van NNZ

Veel telers van hydrocultuursla waren dit jaar aanwezig met uitgebreide sla bars. Hun voorstel was om het verschil in kwaliteit en houdbaarheid ten opzichte van vollegrondsproducten te laten zien. Bovendien kunnen ze met hun flexibele systemen nauwkeuriger inspelen op de marktvraag, wat resulteert in minder voedselverspilling en een betere ROI voor de retailer. Hun focus lijkt te zijn verschoven ten opzichte van een paar jaar geleden, toen ze zich vooral sterk maakten voor duurzaam telen, inclusief gewasbeschermingsmiddelenvrije teelt en minder watergebruik. Naast slamengsels, trostomaten, snackpaprika's, meloenen en aardbeien doen ook andere in kassen geteelde bessensoorten hun intrede in de categorie. Hieronder vallen blauwe bessen, frambozen en bramen.

Duurzame verpakkingsoplossingen breiden zich nog steeds uit. Recyclebaar en thuis composteerbaar plastic, papieren verpakkingen en netverpakkingen waren goed vertegenwoordigd in de Fresh Ideas Showcase. Tegelijkertijd worden er steeds meer kant-en-klaarproducten op de markt gebracht die verpakt zijn voor individuele consumptie, waardoor er meer afval ontstaat en de behoefte aan verpakkingen toeneemt. Zal de Canadese doelstelling om in 2026 75 procent van de producten in bulk en/of plasticvrije verpakkingen aan te bieden realistisch zijn? Het etiketteringssegment blijft innoveren door etiketten aan te bieden die recyclebaar en soms thuis composteerbaar zijn. De trend om meer AGF-merken te creëren zet zich voort met illustraties op verpakkingen die de waarden van telers helpen illustreren.

Hoewel bedrijven van over de hele wereld aanwezig waren, was de overgrote meerderheid van de exposanten gevestigd in de VS en Canada. Daarnaast waren bedrijven met Mexicaans-Amerikaanse wortels sterk vertegenwoordigd. In veel gevallen worden hun producten geteeld in Mexico en geëxporteerd naar de VS en Canada, waar een in de VS gevestigd zusterbedrijf de producten op de markt brengt. Met exposanten uit 32 landen was het echter een beurs met een echte wereldwijde vertegenwoordiging.


Quint Wilken (rechts) van Kuehne Nagel met Issa Mahshi, Juan Rodas, Colette Naniole (CFI Hawaii)

Klik hier voor de fotoreportage.

Plattegrond
De hoefijzervormige plattegrond zorgde er niet alleen voor dat het evenement groter leek, maar veel exposanten en bezoekers gaven ook aan dat het soms lastig was om door de plattegrond te navigeren. Over het algemeen werd het evenement goed bezocht, maar er was een groot verschil tussen dag één en dag twee, waarbij de eerste dag veel drukker was. Hoewel dit geen verrassing was, verlieten de bezoekers die op de tweede dag aanwezig waren de locatie eerder dan normaal vanwege verkeersproblemen rond de wedstrijd van Georgia Tech en omdat vicepresident Kamala Harris in de stad was.

De meningen over standplaatsingen waren gemengd. Sommige exposanten waren zeer tevreden met de locatie van hun stand omdat het een druk bezocht gebied was. Ze zagen iedereen die ze moesten zien op de eerste dag van het evenement en dag twee was een bonus met bezoekers van hoge kwaliteit die doelbewust de reis naar hun stand maakten. Andere exposanten daarentegen hadden het gevoel dat ze in een uithoek stonden en dat het verkeer nooit echt op gang kwam. Vooral de sectie Business Solutions was stiller en exposanten voelden zich geïsoleerd.


2025
Hoewel de temperaturen in Atlanta onder het gemiddelde bleken te liggen, kunnen korte broeken, teenslippers en Mickey-oren worden ingepakt voor het evenement van volgend jaar, want IFPA's Global Produce & Floral Show keert terug naar Anaheim, Californië. Deze vindt plaats van 16 tot 18 oktober 2025.

Klik hier voor de fotoreportage.

Fotoverslagen van de Latijns-Amerikaanse bedrijven en HortiDaily en FloralDaily zijn ook beschikbaar.