Gemakkelijk. Dat is een van de belangrijkste woorden uit de Noord-Amerikaanse AGF-sector. Er worden talloze nieuwe producten ontwikkeld met als belangrijkste doel het voor de consument makkelijk te maken om groenten en fruit te eten. Op de IFPA Global Produce Show, die vorige week plaatsvond in Atlanta, werden deze getoond.
Zaadloze snackpaprika's bijvoorbeeld, of nieuwe portie-verpakkingen voor snacktomaten en zachtfruit, en diverse verpakkingen om de bereiding van groenten makkelijk te maken. Wat denk je van gehalveerde spruiten om te roosteren, of saladekits?
Traditioneel zijn er ook veel nieuwe en vernieuwde verpakkingen te vinden. Plastic-vrij, en... niet zo plastic-vrij. Ondanks diverse overheidsregelingen en introducties van verpakkingsbedrijven, blijft het verminderen van plasticgebruik toch vaak in conflict komen met het streven naar gemak voor de consument.
Verder bijzonder veel AGF-bedrijven die in de sappen stappen, het liefste nog met rest-producten. Deze worden gepositioneerd als gezond, wat ook bij andere producten benadrukt wordt: met proteïne, gezonde inhoudsstoffen. Ook opvallend: Oppy die amandelen naar de versafdeling wil brengen.
En qua kasgroenten? Die worden in Noord-Amerika standaard gepositioneerd als 'Greenhouse Grown', want dat staat voor kwaliteit en voedselveiligheid.