Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containeroverslag stijgt met bijna 9% bij haven van Antwerpen

Na negen maanden noteert Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 210,5 miljoen ton, een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een stabilisatie in vergelijking met het tweede kwartaal. De toenemende vraag naar containervervoer zet zich door, terwijl de aanhoudende onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden wel impact hebben op de overige goederenstromen. Ondanks de uitdagingen blijft de haven investeren in duurzame en innovatieve projecten die gericht zijn op de energietransitie en industriële groei, zo meldt het havenbedrijf.

De containeroverslag in ton stijgt met 8,9%, waarbij de aanvoer met 10,2% en de afvoer met 7,9% toeneemt. De groei van de eerste jaarhelft zette door in het derde kwartaal, met 12,3% meer verwerkte containers (TEU) dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over de eerste 9 maanden stijgt de totale containeroverslag in TEU met 6,8% tot 10.152.000 TEU.

In de eerste helft van dit jaar nam het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de containerbehandeling in de Hamburg – Le Havre Range in vergelijking met 2023 met 0,8 procentpunt toe tot 30,7%.

Bijna 1 op de 10 van de behandelde containers is een koelcontainer. In de eerste 9 maanden van 2024 stijgt het aantal volle koelcontainers (reefers) met 9,7%, goed voor 8,5% van de totale containertrafiek. Deze temperatuurgecontroleerde containers vervoeren producten zoals vers fruit, groenten, vlees, vis, farmaceutische goederen en chemicaliën. Dankzij de strategische ligging, snelle maritieme verbindingen en gespecialiseerde terminals bevestigt Port of Antwerp-Bruges zijn sterke positie in het reefersegment.

De overslag van droge bulk daalt met 1,4%, voornamelijk door een sterke daling in de overslag van steenkool (-55,3%). Droge bulk, exclusief energetische producten zoals steenkool en houtpallets, groeit namelijk met 9,5%. Meststoffen, de grootste productcategorie in dit segment, zet haar groei voort (+30,6%) na een scherpe daling in 2022 als gevolg van sancties en hoge gasprijzen. Ook overige bouwmaterialen en non-ferro ertsen groeien met respectievelijk 7,3% en 4,8%, terwijl zand & grind (+0,1%) en schroot (-0,7%) min of meer stabiel blijven.

De overslag van vloeibare bulk daalt na 9 maanden met 2,5%, als gevolg van lagere volumes vloeibare brandstoffen (-8,9%) en LNG (-10,2%). Vooral dieseloverslag (-23,1%) daalt door een zwakke vraag, terwijl LPG (+8,8%), stookolie (+8,4%), nafta (+2,9%) en benzine (+2,3%) groei laten zien. De overslag van chemicaliën stijgt met 9,3%, mede dankzij de sterke toename in de overslag van biobrandstoffen (+52,5%). Ook zonder dat effect is er groei (+7%). Chemische gassen (+9,5%) en basischemicaliën (+8,6%) laten eveneens positieve cijfers zien. Ondanks dit herstel blijft de Europese chemiesector onder druk staan door hoge kosten voor energie, grondstoffen en lonen, gecombineerd met een lage wereldwijde vraag.

In de eerste negen maanden van 2024 ontving Zeebrugge 412.774 cruisepassagiers (+17,5%) op 143 cruiseschepen. ​ Dit waren 10 cruiseschepen meer dan vorig jaar.

In de eerste negen maanden van 2024 liepen 15.015 zeeschepen de haven aan, een daling met 2%. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 4,8% tot 472,45 miljoen BT.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: "Ondanks de complexe tijden waarin we opereren, met geopolitieke spanningen, stijgende energieprijzen en wereldwijde concurrentie, stabiliseren we onze groei, mede dankzij onze sterke positie in containeroverslag. Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop, cyberaanvallen en andere uitdagingen dwingen ons om flexibel en veerkrachtig te blijven. Samen met onze partners bouwen we verder aan een toekomstbestendige haven waar innovatie zowel duurzaamheid als economische groei ondersteunt. Investeringen zoals die van Vioneo en Indaver weerspiegelen het vertrouwen in onze haven en in de toekomst van de Europese industrie."

"Onze haven is de economische motor van Vlaanderen. Om op mijn allereerste werkdag als havenschepen meteen sterke kwartaalcijfers te kunnen aankondigen is een moment van professioneel geluk. Deze sterke kwartaalcijfers, ondanks nog altijd bijzonder uitdagende tijden, onderstrepen de veerkracht van onze haven. We blijven dan ook pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven. Dankbaarheid gaat uit naar de hele havengemeenschap om die veerkracht steeds te blijven tonen én naar minister van Mobiliteit, Openbare Werken én Havens Annick De Ridder voor haar harde werk als havenschepen en voorzitter van Port of Antwerp-Bruges de afgelopen jaren. Samen met de havengemeenschap leg ik me nu toe om de strategische ambities van Port of Antwerp-Bruges verder te realiseren, met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en het versterken van onze internationale positie", vult Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen, aan.

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, besluit: "De stabilisatie van de groeicijfers toont aan dat we dankzij onze weerbaarheid uitdagingen kunnen omzetten in kansen. Met onze strategische ligging, uitstekende dienstverlening en dankzij de twee complementaire havenplatformen, bevestigen én versterken we onze marktpositie, zoals in het reefersegment. De duurzame groei van dit segment trekt investeerders aan, zoals blijkt uit de overname van Luik Natie door Lineage, 's werelds grootste coldstore-uitbater."

Bron: Port of Antwerp-Bruges

Publicatiedatum: