"Voordat ons teeltbedrijf operationeel was, kostte het tijd om bewustzijn en vertrouwen op te bouwen, maar de reacties op onze microgroenten zijn overweldigend positief. Ik was verrast door hoe snel de interesse groeide toen mensen de kwaliteit eenmaal uit eerste hand hadden ervaren. Chef-koks waardeerden het vooral dat onze microgroenten voorgesneden zijn en gemakkelijk te presenteren in hun gerechten," zegt Diego Jiménez, CEO van Cosverti, een vertical farm gevestigd in Costa Rica.
"Wat begon als een hobby nam al snel meer van mijn tijd en energie in beslag," voegt Diego toe als hij terugdenkt aan zijn eerste ervaring met vertical farming en het ontstaan van Cosverti. Toen Diego Cosverti begon op te zetten, liep hij tegen een aantal uitdagingen aan. Om te beginnen moest het meeste materiaal geïmporteerd worden, wat extra kosten met zich meebracht zoals belastingen, vergunningen en registraties.
Diego Jimenéz in de vertical farm
Dit resulteerde in een behoorlijke tegenslag om mee te beginnen, een hoge kostprijs is niet iets wat hij zich al kon veroorloven in een beginstadium. Het proces van het importeren van GGO-vrije zaden, die lokaal niet verkrijgbaar zijn, was ook tijdrovend vanwege de nationale regelgeving. Dit zou snel worden opgelost, maar de volgende uitdaging verwelkomde hem al met open armen.
Klanten informeren in een groeiende markt
"We hebben veel tijd besteed aan het onderwijzen van mensen over de voordelen van gewasbeschermingsmiddelenvrije, nutriëntenrijke microgroenten en hoe onze indoor vertical farm ons onderscheidt van de traditionele land- en tuinbouw," deelt hij. Daarom heeft Diego talloze uren besteed aan het voorlichten van zijn lokale markt over de verschillen tussen microgreens, cressen en baby leaf producten.
De focus van Cosverti op het informeren van consumenten via sociale media en samenwerkingen met privékoks heeft hen geholpen om een loyaal klantenbestand op te bouwen, legt Diego uit. "We zien een gestage groei in de vraag van zowel individuele consumenten als groothandelaren, waaronder distributeurs en supermarkten. We streven ernaar om te groeien in lijn met markttrends en kansen, zowel binnen Costa Rica als daarbuiten."
Enkele producten van Cosverti
Meegroeien met de markt
"Het marktpotentieel van microgroenten ziet er veelbelovend uit, vooral omdat wereldwijde trends op het gebied van gezondheid en duurzaamheid de vraag naar nutriëntrijke groenten blijven stimuleren." Diego is ervan overtuigd dat als consumenten zich bewust worden van de gezondheidsvoordelen en chef-koks microgroenten blijven verwerken in hun gerechten, de markt zal blijven groeien. Om deze groei aan te pakken, is Cosverti de teelt aan het opschalen om aan deze vraag te voldoen. "Hoewel we microgroenten toegankelijk willen maken voor een breder publiek, zijn we ervan overtuigd dat we het hogere prijspunt aankunnen en tegelijkertijd de vraag naar microgroenten kunnen vergroten. Toch moeten we daarbij het belang van zowel kwaliteit als betaalbaarheid erkennen."
"We zijn altijd op zoek naar manieren om de kosten te verlagen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. In de toekomst zijn we van plan om AI en machine learning te onderzoeken om hun processen verder te optimaliseren en de besluitvorming te verbeteren," zegt Diego. Terwijl Diego uitleg geeft over het upgraden van hun teeltbedrijven, sluit hij een mogelijke uitbreiding naar andere regio's niet uit. Voor nu zegt Diego: "We zien veel kansen voor de toekomst en we zijn enthousiast om ons aan te passen aan deze snel veranderende sector."
Voor meer informatie:
Diego Jimenéz, CEO
Cosverti
+506 8653 6290
[email protected]
https://cosverti.com