Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mariano Zambrano, CEO van Agrotrader Manabí

"Teelt van pitahaya in Ecuador schiet omhoog"

Pitahaya, een vrucht die rijk is aan vitaminen en mineralen, is niet langer een exotisch product maar een veelgevraagd product, hoewel het steeds meer concurrentie ondervindt, vooral uit Azië. "Vietnam was een van de eersten die het op de markt bracht, maar pitahaya komt oorspronkelijk uit Amerika," zegt Mariano Zambrano, CEO van Agrotrader Manabí. Een van de grootste uitdagingen is echter het overaanbod: "De teelt in Ecuador ligt 300% boven wat we zouden moeten hebben om dit product efficiënt op de markt te brengen," zegt hij.

Zambrano benadrukt dat de belangrijkste markt voor pitahaya de Verenigde Staten is, waar 90% van de teelt van het bedrijf naartoe gaat. Ze zijn echter ook aanwezig in Europa, zij het in mindere mate (10%). Ondanks klimatologische problemen, zoals de strenge winter die dit jaar de teelt beïnvloedde, slaagde Agrotrader Manabí erin om ongeveer 1.000 ton te exporteren. "We moesten onze planten laten herstellen na twee maanden zware regenval, maar dat is wel gelukt," zegt de CEO.

Een van de grootste uitdagingen voor Agrotrader Manabí ligt in de logistiek. Pitahaya is zeer bederfelijk en vereist snel transport. "Het luchttransport is verdubbeld vanwege het exportseizoen voor rozen en bananen in Ecuador, wat de beschikbare ruimte voor andere producten beperkt," zegt Zambrano. Daarnaast noemt hij recente problemen als gevolg van stakingen in Amerikaanse havens, waardoor zendingen vertraging opliepen.

Op het gebied van duurzaamheid heeft Agrotrader Manabí verantwoord gehandeld. Het bedrijf heeft een teeltbedrijf van 340 hectare, waarvan 200 hectare bestemd is voor herbebossing met bedreigde inheemse soorten. "We geven om het milieu en proberen het gebruik van chemicaliën in onze gewassen tot een minimum te beperken," benadrukt Zambrano, die ook vermeldt dat het bedrijf GlobalGAP gecertificeerd is, wat duurzame en kwaliteitsvolle landbouwpraktijken garandeert.

Het bedrijf is begonnen met rechtstreekse export naar de Verenigde Staten, waarmee het breekt met de traditie van verkoop via tussenhandelaren. "We versterken onze contacten op internationale beurzen zoals die in Madrid en Hong Kong om onze markten uit te breiden," zegt Zambrano. De CEO is echter van mening dat de groei van de pitahayateelt in Ecuador zijn limiet heeft bereikt en stelt voor om andere landbouwmogelijkheden te verkennen om concurrerend te blijven.

Zambrano benadrukt dat het belangrijk is om zich niet uitsluitend te richten op de verkoop van ruwe producten, maar op het toevoegen van waarde door middel van derivaten zoals oliën en parfums, een strategie die ze zijn begonnen te implementeren met cacao en die ze onderzoeken met andere vruchten zoals citroenen. "Met minder gewicht ontvangen we meer buitenlandse valuta," zegt Mariano. "Het is cruciaal om niet alleen te concurreren met rauwe producten, omdat het ook banen oplevert voor meer mensen," concludeert hij.

Voor meer informatie:
Mariano Zambrano, CEO
Agrotrader Manabí S.A.
Tel.: +593 99 996 6420
marianoz@corporaciónmarzam.com
[email protected]
www.corporacionmarzam.com

Publicatiedatum: