Na de herlancering van het merk in 2023 is de productvariëteit van het in Duitsland gevestigde fruitmerk Götterfrucht dit jaar uitgebreid met drie nieuwe artikelen; Italiaanse watermeloenen, Spaans steenfruit en Peruviaanse biologische physalis worden nu ook verhandeld onder het premiumlabel van de in Frankfurt gevestigde groothandel Grundhöfer, dat ooit een citrusmerk was. De kernwaarden van het merk blijven echter onveranderd, want zelfs na vele decennia staat de naam Götterfrucht voor hoogwaardige fruitproducten van geselecteerde producenten, verzekert Thomas Grundhöfer, merkeigenaar en directeur van het gelijknamige bedrijf.
Matige steenfruitseizoen
Het volledige steenfruitprogramma van Spaanse origine werd dit jaar voor het eerst aangeboden onder het merk Götterfrucht. "Als het gaat om premium steenfruit, heeft Frankrijk altijd de toon gezet, in ieder geval op de Duitse markt", legt Grundhöfer uit. Dit is sinds 2016 volledig veranderd: Frans steenfruit - met uitzondering van abrikozen - heeft nu alleen nog een aanvullend karakter, terwijl Spanje steeds belangrijker wordt. Volgens Grundhöfer is dit ook te wijten aan het feit dat nectarines, perziken en dergelijke nu bijna even goed zijn als hun Franse tegenhangers in termen van kwaliteit.
Aan het einde van het seizoen van dit jaar kan het team van Grundhöfer terugkijken op een succesvol afzetseizoen. "Ik zou het steenfruitseizoen van dit jaar in alle opzichten als matig willen bestempelen," zegt de CEO. "Aan het begin van het seizoen was er hier en daar een beetje te veel productie, maar vanaf eind juli was er vooral veel vraag naar abrikozen. Voor de rest waren er het hele seizoen door altijd voldoende hoeveelheden, dus we konden zonder problemen voldoen aan de vraag van onze klanten in de foodretail."
Götterfrucht is een van de populairste fruitmerken in Duitsland, vooral in het citrussegment.
Biologische physalis voor online retail
Een ander nieuw product in het assortiment van het merk Götterfrucht is biologische physalis, dat het hele jaar door uit Peru komt. Grundhöfer: "We leveren dit product exclusief aan een online supermarkt en hebben zo een nieuwe markt kunnen aanboren. Tot nu toe heeft het product een constant hoge en stabiele vraag gehad." Het derde en laatste nieuwe product zijn pitloze watermeloenen uit Zuid-Italië. "We richten ons op de inkoop en distributie van een exclusief ras dat slechts korte tijd beschikbaar is, van half juli tot eind augustus."
Vorig jaar werd het portfolio van Götterfrucht al uitgebreid met Italiaanse druiven. In lijn met de merkfilosofie wordt ook hier alleen fruit van geselecteerde producentenpartners aangeboden. "De focus ligt op de betere variëteiten zoals de Italia druiven. Afhankelijk van het weer bieden we onze druiven aan van augustus tot oktober," zegt Grundhöfer.
Steenfruit en biologische physalis
Sinaasappels heroveren marktaandeel
Ondanks de eerder genoemde uitbreiding van het assortiment is citrus, vooral sinaasappels en clementines, nog steeds het belangrijkste product van het merk Götterfrucht. Op piekmomenten verlaat tot 180 ton citrus per week het moderne Grundhöfer-terrein bij de hoofdingang van het verscentrum in Frankfurt. Door de aanhoudende hitte in grote delen van Spanje kunnen lagere aanvoervolumes aan het begin van het seizoen vanaf oktober niet worden uitgesloten, zegt Grundhöfer. "Desondanks hebben we een brede producentenbasis en werken we samen met producenten van Sevilla tot aan de regio Barcelona. De ervaring leert dat er nog veel kan veranderen in de resterende weken tot het begin van de oogst, daarom kunnen en willen we op dit moment geen precieze volumeprognoses maken."
In plaats daarvan herinnert Grundhöfer zich liever het succesvolle verkoopjaar 2023/24, waarin er een lichte stijging was in de categorie citrus. "In voorgaande jaren steeg de vraag naar clementines van jaar tot jaar, terwijl de vraag naar sinaasappels de neiging had om te stagneren. Dit is nu blijkbaar weer aan het veranderen, met sinaasappels die opnieuw een lichte groei lieten zien in het afgelopen seizoen. Eerlijk gezegd kunnen we niet echt verklaren waarom. De smaakvoorkeuren van consumenten veranderen immers altijd."
Italiaanse druiven en premium watermeloenen.
Volumegroei verwacht voor Orri clementines
De komst van de eerste vroege Spaanse clementines vanaf oktober markeert meestal het begin van het nieuwe citrusseizoen op het noordelijk halfrond, een paar weken later gevolgd door de eerste Navelina-sinaasappels. Later in het seizoen nemen de verschillende sinaasappelvariëteiten Navel, Lane Late en Navel Powel (in die volgorde) het over. In maart-april komt er geleidelijk een einde aan de aanvoer van Spaanse sinaasappels en proberen Spaanse citrusproducenten de afzetperiode voor hun sinaasappels te verlengen. Buiten het Spaanse seizoen, of van mei tot oktober, worden Zuid-Afrikaanse zomersinaasappelen verpakt en verhandeld onder het merk Götterfrucht.
In tegenstelling tot sinaasappels zijn er altijd verschuivingen op het niveau van variëteiten in de categorie clementines, vervolgt Grundhöfer. "De makkelijk te pellen Marisol is nu bijna volledig van de markt verdwenen ten gunste van de Oronules, die zich ook sterk heeft gevestigd in de DACH-regio sinds de marktintroductie een paar jaar geleden. De nieuwe variëteit Mioro is nu ook beschikbaar tussen de vroege clementines en de hoofdvariëteit Clemenules. In het latere segment is de variëteit Nadorcott nu de standaard geworden. Tango en Orri ronden het assortiment dienovereenkomstig af in februari en maart. Er kan ook worden aangenomen dat het Spaanse teeltvolume van Orri clementines de komende jaren sterk zal stijgen, wat te wijten is aan het toegenomen aantal nieuwe aanplantingen. Deze planten zullen nu geleidelijk de volle opbrengst bereiken." Andere variëteiten zoals Ortanique en Spaanse Satsuma's zijn eerder ongeschikt voor de Duitse markt.
Naast sinaasappels en clementines worden ook Spaanse Verna-citroenen en Italiaanse bloedsinaasappels seizoensgebonden op de markt gebracht in de beproefde Götterfrucht-kartons.
Generatief merksucces
Het merk Götterfrucht, dat sinds eind 2022 eigendom is van Grundhöfer in Frankfurt, wordt niet alleen in Zuid-Duitsland, maar in heel Duitsland en delen van het aangrenzende Zwitserland en Oostenrijk beschouwd als het premium citrusmerk bij uitstek. Het product is niet alleen permanent opgenomen in de toonaangevende food retailketens, maar is ook te vinden in tal van groothandelsmarkten in de DACH-regio. "Götterfrucht maakt ook in de buurlanden een mooie groei door, zowel in de foodretail als op de groothandelsmarkten. Wat ons daarbij helpt, is dat het merk van generatie op generatie wordt doorgegeven. Vooral in Zuid-Duitsland is bijna elke consument opgegroeid met Götterfrucht, dus het merk is diep geworteld in de samenleving," aldus Grundhöfer.
Toch werd het beproefde merk vorig jaar opnieuw gelanceerd. "Het was voor ons belangrijk om het logo en de belettering slechts licht te veranderen, zodat de merkidentiteit voor iedereen herkenbaar zou blijven. Daar zijn we in geslaagd, zoals blijkt uit de altijd positieve feedback die we tot nu toe hebben ontvangen," zegt Grundhöfer. Het wiel staat echter nooit stil en verdere optimalisaties zijn al gepland. "Op het gebied van marketing willen we alleen gerichte, goed doordachte maatregelen nemen en we zijn niet bang voor moderne platforms en sociale media. We richten ons ook op verpakkingen, waar we een verschuiving zien naar kleinere verpakkingen voor bijvoorbeeld clementines, die we moeten en willen aanpakken."
Voor meer informatie:
Thomas Grundhöfer
Grundhöfer GmbH
Johann-Georg-Fahr-Anlage 1
60437 Frankfurt, Duitsland
Tel: +49 69 40 50 080
[email protected]
www.grundhoefer-frankfurt.de
https://xn--gtterfrucht-rfb.de