Tholen - Na zes succesvolle jaren in Arnhem breidt sociale AGF-onderneming De Blauwe Tomaat uit naar Nijmegen. Vanaf 29 oktober rijdt er een tweede SRV-wagen rond om ook daar betaalbare groenten en fruit aan te bieden in wijken waar dat het hardst nodig is.
Foto: Jeannette van Mullem
In zes jaar tijd is De Blauwe Tomaat uitgegroeid tot een organisatie met 35 vrijwilligers. Voor de Nijmeegse uitbreiding is een projectleider aangenomen. "In Arnhem zijn we inmiddels vijf dagen per week onderweg in verschillende wijken en breiden binnenkort ook uit naar omliggende gebieden zoals Velp en Rheden", vertelt oprichtster Loes van der Meulen. "In Nijmegen hebben we in samenwerking met de gemeente goed gekeken naar wijken waar de nood voor gezonde en betaalbare voeding hoog is."
Het concept is simpel maar effectief: met een omgebouwde SRV-wagen rijdt De Blauwe Tomaat door verschillende wijken om verse groenten en fruit tegen zeer lage prijzen aan te bieden. "We kopen zo veel mogelijk tweede keus producten of ongesorteerde partijen in, maar de kwaliteit is nog steeds prima. Een kilo appels of peren kost bij ons één euro."
Strategische samenwerking en slim verdienmodel
Om die lage prijzen mogelijk te maken, werkt De Blauwe Tomaat sinds de start samen met groothandel Van Ravenswaaij. "Een hele fijne samenwerking," zegt Loes. "Zij adviseren ons en zorgen voor dagelijkse leveringen, waardoor we constant verse producten kunnen aanbieden en geen dure koelcellen nodig hebben. Van Ravenswaaij gaat ons ook in Nijmegen beleveren."
Daarnaast heeft de organisatie een slim verdienmodel opgezet. Naast de verkoop in de wijken levert het bedrijf ook werkfruit aan bedrijven en schoolfruit via het EU-schoolfruitprogramma. "In de wijken hebben we minimale marges, onze inkoopprijs is bijna gelijk aan de verkoopprijs. Door ons parallelle verdienmodel kunnen we deze impact bereiken."
Die aanpak bleek zelfs tijdens de recente energiecrisis houdbaar. "Het was natuurlijk heel verleidelijk om de prijzen te verhogen toen de inkoopprijzen stegen. Maar we hebben gezegd: onze doelgroep heeft het nu juist het hardst nodig. Dus wij hielden de prijzen hetzelfde."
Bereik vergroten
Naast de reguliere verkoop in de wijken, gaat De Blauwe Tomaat ook langs bij zorginstellingen zoals De Drie Gasthuizen, waar demente ouderen met hun begeleiders vers fruit kunnen uitzoeken voor op hun kamer. Ook is er een samenwerking met vrouwenopvang Moviera. "Voor deze kwetsbare groepen maken we het mogelijk dat ze zelf hun fruit kunnen kiezen en hun eigen boodschappen kunnen doen, een stukje zelfstandigheid dat enorm gewaardeerd wordt," aldus Loes.
De locatiekeuze in Nijmegen is zorgvuldig voorbereid. "We kijken samen met de gemeente naar wijken waar we echt impact kunnen maken," legt Loes uit. "We willen dat iedereen toegang heeft tot gezonde voeding, dat is waar we ons voor inzetten. We onderzoeken factoren als sociale cohesie en werkloosheidscijfers om te bepalen waar we het beste kunnen staan. Maar in de wijken zelf communiceren we bewust dat het voor iedereen is. We willen geen stigma creëren."
De uitbreiding naar Nijmegen is een belangrijke stap voor De Blauwe Tomaat. Het laat zien dat het sociale ondernemingsmodel werkt en dat er behoefte is aan initiatieven die gezonde voeding toegankelijk maken voor iedereen. Op dinsdag 29 oktober zal de SRV-wagen voor het eerst in Nijmegen gaan rijden. "We hopen dat het net zo'n succes wordt als in Arnhem," sluit Loes af.
Voor meer informatie:
Loes van der Meulen
De Blauwe Tomaat
[email protected]
www.deblauwetomaat.nl