Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE marktbericht week 42

'Paprika op de Duitse markt kwam uit Nederland, Spanje en Turkije'

Nederlandse, Spaanse en Turkse groene paprika's vormden de basis van het assortiment op de Duitse markt. Poolse aanvoer vulde het geheel aan, terwijl Belgische en enkele Duitse producten het assortiment afrondden. Er waren steeds meer Spaanse producten beschikbaar. Als gevolg hiervan was de prijsvorming soms moeilijk. De toegenomen beschikbaarheid van Spaanse paprika had vaak een negatief effect op de prijzen van de concurrentie: Nederlandse, Belgische en Poolse partijen waren vaak goedkoper. In München kon het vertrouwen in Nederlands product voorlopig niet worden hersteld omdat de kwaliteit vaak verschilde. Dit verbeterde op zijn beurt de kansen voor Spaanse rassen, die qua prijs stabiel bleven of in sommige gevallen een lichte stijging konden boeken. De afzet van Turkse Dolma-paprika's was daarentegen consistent en stabiel, waarbij de prijzen in de loop van de week tevredenstellend bleven.

Klik hier om direct naar het volledige markt- en prijsrapport te gaan.

Appelen
Duitse producten overheersten en wonnen opnieuw aan belang. Elstar, Boskoop, Jonagold, Royal Gala en Braeburn vormden de basis van het assortiment. Pinova, Wellant en Topaz, die steeds meer vertegenwoordigd waren, maakten het plaatje compleet. Daarnaast waren er vooral Italiaanse, Nederlandse en nog steeds Nieuw-Zeelandse en Chileense producten.

Peren
De Italiaanse Abate Fetel en Santa Maria en de Turkse Santa Maria overheersten. Uit Duitsland waren vooral Alexander Lucas, Xenia en Conference beschikbaar, geflankeerd door Williams Christ Gute Luise en Gellert. Vanuit Nederland kwamen voornamelijk Xenia, Conference en Gute Luise. Belgische en Spaanse aanvoer maakte het assortiment compleet.

Bloemkool
Het assortiment veranderde nauwelijks ten opzichte van vorige week: hoewel het Duitse seizoen lokaal op zijn einde loopt, kon de beschikbaarheid zonder problemen aan de vraag voldoen. De import vanuit België en Nederland steeg lokaal aanzienlijk, terwijl Poolse aanvoer het beeld in Berlijn compleet maakten.

Komkommer
Spaanse komkommer domineerde nu en verdrong het Duitse product van de toppositie. Terwijl het Belgische en Nederlandse seizoen langzaam ten einde liep, waren de oogstvolumes niet langer voldoende om volledig te voldoen aan de verplichtingen van grote winkelketens, waarvan de meeste al overschakelden op Spaanse komkommer.

Paprika
Nederlandse, Spaanse en Turkse groene paprika's vormden de basis van het assortiment. Poolse aanvoer vulde dit aan, terwijl Belgische en enkele Duitse producten het geheel compleet maakten. Spaanse aanvoer nam duidelijk toe. Hierdoor was de prijsvorming soms vrij lastig.

Bron: BLE

Publicatiedatum: