Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sectoren slaan handen ineen voor verduurzaming zeevaart

Donderdag 24 oktober heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) officieel de Roadmap Brandstoftransitie in de zeevaart gepresenteerd. Afgelopen jaar werd – samen met 150 partijen – in kaart gebracht hoe er kan worden toegewerkt naar een klimaatneutrale zeevaart aan de hand van een aantal scenario's.

Een klimaatneutrale zeevaart in 2050, dat is het doel. Nederland wil internationaal een koploperspositie spelen. Om de ambitie waar te maken, moet de hele keten samenwerken. Donderdag werden de plannen gepresenteerd waar verschillende sectoren aan gewerkt hebben. In het Roadmap-traject is samengewerkt over de gehele breedte van de keten – inclusief havens, verladers en financiers -, en met kennisinstellingen en de Rijksoverheid.

"Met deze roadmap bepalen 150 bedrijven en overheden gezamenlijk de koers richting een schone en duurzame scheepvaart op zee", zegt Maurice Luijten van de RVO. "Deze roadmap laat zien wat er mogelijk is en welke acties nodig zijn."

"De presentatie van deze roadmap is een belangrijke stap in de verduurzaming van de maritieme sector", zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). "De roadmap moet namelijk helpen bij een succesvolle uitrol van duurzame maritieme brandstoffen."

Koster: "Opschaling van de beschikbaarheid van die nieuwe, groene brandstoffen gaat op dit moment simpelweg niet snel genoeg. Het wordt nog eens extra bemoeilijkt door het feit dat er meerdere gouden eieren zijn. Met andere woorden: niet één overduidelijke keuze. Deze roadmap moet bovendien helpen in het slechten van dat kip-eiprobleem tussen vraag en aanbod per type brandstof."

Productie
Luijten: "Om de productie tijdig op gang te brengen, moet er in rap tempo een markt worden gecreëerd van vraag en aanbod. En de tijd is beperkt. Want de eisen uit regelgeving worden vanaf 2030 snel strenger."

Sectoragenda
Gezant namens het kabinet maritieme maakindustrie Kees van der Staaij: "Deze roadmap is belangrijk voor onze veiligheid, onafhankelijkheid en onze welvaart als waterrijk land aan de Noordzee. Samen met de uitvoering van de maatregelen uit de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie 'No guts, no Hollands Glorie!' dragen wij er zo aan bij dat onze maritieme sector niet alleen een roemrijk verleden, maar ook een gouden toekomst heeft in het belang van ons land."

Luijten: "Het is belangrijk dat er vanuit de roadmap, de sectoragenda en vergelijkbare initiatieven in de brandstofketen gezamenlijk wordt gewerkt om zo efficiënt en effectief de zeevaart te verduurzamen."

Bron: RVO

Publicatiedatum: