Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl sluit hutspotakkoord met biologische telers: verdubbeling van biologische omzet

Op 29 oktober sluiten de biologische groente- en fruittelers van Nederland (verenigd in Biohuis) een historisch akkoord met supermarktketen Lidl. Doel van het akkoord: op naar 15% biologisch landbouwareaal, oftewel de Nederlandse doelstelling voor biologische teelt in 2030. Lidl neemt hierin het voortouw en doelt op verdubbeling van de omzet biologisch geteelde groente en fruit in 2026 (ten opzichte van 2022).

Voorbeeld voor de markt
De Nederlandse bio-boeren beloven op hun beurt de productie gelijk op te laten gaan met de groeiende vraag en waar mogelijk binnen Nederland af te zetten. Lidl wordt op 29 oktober bij het hoofdkantoor door de boeren gefeliciteerd middels een feestelijke ondertekening van het akkoord door zowel de huidige als de toekomstige generatie biologische boeren, een hutspotbuffet en een traptrekker-optocht. Biohuis-voorzitter Pipie Smits van Ooijen: "We hebben goede hoop dat meer supermarkten Lidl zullen volgen. Zij zetten een mooie stap naar een gezonde wereld waarin biologisch vanzelfsprekend is."

Schappen vol bio, schappelijk geprijsd
Om de voorgenomen verdubbeling van biologisch groenten en fruit in de omzet te realiseren, biedt Lidl volgens het akkoord de biologische groenten en fruit scherp geprijsd aan. Ook zet de retailer zich in voor meer zichtbaarheid van biologisch. Daarnaast betaalt Lidl de biologische boeren een eerlijke prijs. Hierdoor worden boeren gestimuleerd om het biologische areaal te vergroten. De biologische boeren gaan voor verdrievoudiging van de biologische productie in 2030 op basis van reële marktvraaggroei. Ook beloven de bio-boeren waar mogelijk de oogst af te zetten binnen Nederland, waar die nu nog veelal wordt geëxporteerd en zelf de voordelen van biologisch aan de consument te communiceren.

Aantrekkelijk voor consument en boer
'Lidl heeft als missie om biologisch eten toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen", aldus Quirine de Weerd, Senior Manager Corporate Affairs bij Lidl Nederland. "Als grote supermarktketen nemen wij onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de groei van de biologische sector. Maar dat kunnen we niet alleen, samen met de biologische boeren bereiken we veel meer!"

"Dit kan niet beter", zegt biologisch akkerbouwer Jaap Korteweg van de Buitengewone Biologische Boost, namens de biologische boeren. "De consument heeft de buik vol van landbouwgif. Door deze stimulans wordt het heel aantrekkelijk om biologisch voedsel te kopen. Lidl brengt de omzetsnelheid omhoog en de ketenkosten omlaag. Daarmee zakt de prijs nog verder en zo ontstaat een duurzaam en rendabel model. Een beetje opscheppen mag Lidl dus best."

Ambitieuzer dan Nederlands landbouwbeleid
De Europese Unie stelde in 2022 een groeidoel vast voor het percentage biologische landbouwgrond van 25 procent van het totale landbouwareaal. De Nederlandse overheid nam dit doel in hetzelfde jaar in afgezwakte vorm over: een groei naar 15 procent. Het aandeel biologisch ligt in Nederland nu op ongeveer 5 procent en moet dus nog flink stijgen. Het hutspotakkoord moet daar verandering in brengen en geldt als een blauwdruk waar ook andere supermarktketens bij kunnen aansluiten. Voor Biohuis-voorzitter Pipie Smits van Ooijen zijn hiermee zelfs de Europese doelstellingen in zicht. "Wanneer meer supermarkten dit voorbeeld volgen, kunnen we de Nederlandse én de Europese doelstellingen van 25 procent groei in het landbouwareaal halen. We tonen ons hier graag ambitieuzer dan de huidige plannen van het kabinet."

Biologische boost
Het hutspotakkoord is ontstaan als een actie van biologische telers in maart 2023. Zij riepen destijds op tot een 'Biologische Boost'. Initiatiefnemers en biologische akkerbouwers Jaap Korteweg, Digni van den Dries en Alex van Hootegem stelden in samenwerking met de biologische boeren & telersvereniging Biohuis en branchevereniging Bionext een plan op, om van duurzame en gezonde teelt de standaard te maken. Aanvankelijk richtten zij zich op de klassieke hutspotgroenten aardappelen, wortelen en uien, maar nu Lidl aansluit omvat het uit de kluiten gewassen plan alle biologische groente en fruit.

Viering
Het akkoord wordt op 29 oktober gevierd met een ludieke actie bij het Lidl hoofdkantoor in Huizen. De biologische boeren serveren om 12.30 uur een biologische hutspotlunch aan medewerkers en voorbijgangers. De nieuwe generatie (verenigd in de Future Defence Force) laten met een vrolijke optocht van traptrekkers een hoopvol geluid voor de toekomst horen.

Voor meer informatie:
Jaap Korteweg & Digni den Dries
Biologische Boost
Tel.: 06 22197693 (Jaap)
Tel.: 06 42244471 (Digni)
[email protected]

Publicatiedatum: