Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Agro & Quality Fresh (Costa Rica)

"Na het succes van onze cassave in de VS, kijken we nu naar Europa"

Costa Ricaanse cassave en andere tropische producten zoals chayote, pompoen en malanga winnen terrein op de Amerikaanse markt. Er is een groeiende vraag in supermarkten en de reputatie is goed. "Onze producten worden gewaardeerd in de Verenigde Staten", zegt Noelia Brenes, voorzitster van Agro & Quality Fresh. "We verwachten dit jaar een omzetstijging van 2%. Dit betekent ook een ondersteuning van de kleinschalige telers in het land."

"Na het succes in de Verenigde Staten kijken we nu naar Europa, waar er een markt is voor exotische producten. We willen de tussenhandelaar overslaan en zelf rechtstreeks klanten in Europa beleveren", legt Brenes uit. "Dat is ook de reden waarom we aanwezig waren op de voorbije Fruit Attraction."


Jason González (operations manager) en Noelia Brenes (voorzitster) op de voorbije Fruit Attraction

Logistiek blijft een grote uitdaging: de verzendkosten vanuit Costa Rica kunnen oplopen tot €5.700 per koelcontainer, een aanzienlijk hogere prijs vergeleken met concurrenten uit nabijgelegen landen zoals Colombia. "Het is net als een vliegticket: als je tussenlandingen maakt, is het goedkoper, maar als het rechtstreeks is, is het duurder", zegt Brenes over het kostenverschil.

Brenes vermeldt echter dat ze erin geslaagd zijn om het interne transport te optimaliseren door eigen vrachtwagens te gebruiken, waardoor het bedrijf een concurrerende prijs kan handhaven in de Verenigde Staten. Een karton cassave van 13 kilo kost er rond de €7,85.

In de VS worden cassave en chayote sterk gewaardeerd om hun voedingswaarde en veelzijdigheid. In Europa zijn de producten van Agro & Quality Fresh gepositioneerd in etnische niches. Je vindt ze in de Mercadona supermarktketen in Spanje, maar het doel is om ze in meerdere supermarkten te introduceren.

Brenes benadrukt ook het belang van deze producten als gezonde alternatieven voor tarwe en maïs. "Deze producten vervangen tarwe en maïs op een zeer gezonde manier en leveren veel vitaminen en mineralen en weinig calorieën."

Het bedrijf hoopt dat zijn verwerkte producten, zoals cassavemeel of malanga chips, een plaats zullen vinden op de internationale markt.

In het licht van de klimaatverandering wijst Brenes erop dat cassave een veerkrachtig gewas is. "En we hebben oplossingen geïmplementeerd om de kwaliteit te handhaven, zoals het gebruik van biologische bestrijders en het huren van extra land om de opbrengst te verhogen."

Voor meer informatie:
Noelia Brenes (voorzitster)
Agro & Quality Fresh
Cartago (Costa Rica)
Tel: +506 8919 3030
[email protected]

Publicatiedatum: