"Een kwaliteitsavocado vergt heel veel inspanning", aldus Dennise Alarcón, CEO van Interanza, een Ecuadoraans familiebedrijf dat tropisch fruit exporteert naar Europa, Rusland en het Midden-Oosten. Geconfronteerd met de concurrentie van landen met grote oogsten, onderscheidt dit bedrijf zich door zijn focus op kwaliteit. Het werkt rechtstreeks samen met 45 kleinschalige telers om een homogeen product te garanderen en het beschikt over certificeringen zoals GlobalGAP.
Dennise Alarcón (CEO) en Santiago Pinto (directeur) van Interanza
Om te voldoen aan de eisen van de Europese markt heeft Interanza een technisch ondersteuningssysteem geïmplementeerd voor zijn telers. "Onze uitdaging is om telers te verenigen onder dezelfde kwaliteitsnorm", zegt Alarcón.
Dit seizoen had Ecuador te lijden onder droogte, een fenomeen dat ook andere landen zoals Colombia, Peru en Chili treft. Het gebrek aan water heeft geleid tot een grotere hoeveelheid kleine maten, wat in een verzadigde markt de prijzen heeft gedrukt.
Ondanks deze omstandigheden wil het bedrijf tegen het einde van het jaar 300.000 kilo exporteren en 800.000 kilo in de eerste helft van 2025.
Interanza heeft onlangs mango aan zijn portfolio toegevoegd dankzij een strategische alliantie met Durexporta, een van Ecuadors belangrijkste telers en exporteurs. "Omdat mango en avocado overeenkomsten hebben in hun afzet en seizoensgebondenheid, versterken we ons exportaanbod met deze fruitsoort", aldus Alarcón.
Interanza op de voorbije Fruit Attraction
"Avocado is, net als andere fruitsoorten, afhankelijk van traceerbaarheid en kwaliteit. Naarmate onze jonge planten tot volle wasdom komen, verwachten we de komende drie jaar een aanzienlijke opbrengststijging", besluit Alarcón.
Voor meer informatie:
Dennise Alarcón (CEO)
Interanza
Cumbayá (Ecuador)
Tel: +593 98 351 7895
[email protected]
www.interanza.com