Na een goede tien jaar in Grevenbroich neemt Magic Pack Deutschland op 1 oktober 2023 haar intrek in een volledig nieuw logistiek centrum met ongeveer 6.000 m² opslagcapaciteit en een bovengelegen kantoorgebouw in Nettetal-Kaldenkirchen. Op de nieuwe locatie zal de dochteronderneming van de Italiaanse Gruppo Happy zich blijven richten op de distributie van alle soorten voedselverpakkingen, waaronder een breed assortiment verpakkingsmaterialen voor groenten en fruit. Na de presentatie op de BDC-conferentie dit jaar in Lohne, spraken we met Marco Conen, sinds lange tijd Sales Manager bij Magic Pack Deutschland, over de uitdagingen die de Europese Verpakkingsverordening (PPWR) vanaf 1 januari 2030 met zich meebrengt.
Sinds de oprichting in 2011 heeft Magic Pack Deutschland zich gericht op het opzetten en uitbreiden van een internationaal verkoopnetwerk voor Duitsland, de Benelux, Scandinavië, Oostenrijk, Zwitserland en de Baltische staten. Naast verschillende soorten zelf geproduceerde verpakkingen biedt het bedrijf ook een breed assortiment retailverpakkingen zoals PVC- en PE-stretchfolie, PET-saladebakjes en kant-en-klare verpakkingen. Sinds 2017 treedt het bedrijf ook op als logistiek dienstverlener voor de verkoopdochteronderneming Magic Pack Luxembourg SARL. In 2020 werd tevens het Italiaanse bedrijf Ipack met 30 jaar ervaring in de productie van papieren en kartonnen trays overgenomen. "Met deze overname spelen we in op de grote wereldwijde veranderingen en toekomstige uitdagingen in de verpakkingssector", zegt Conen.
Marco Conen, verkoopmanager bij Magic Pack Deutschland
Uitdagingen
Gruppo Happy richtte zich oorspronkelijk op de productie en marketing van verpakkingen, voornamelijk voor de vleesindustrie. In de sector van de groenteverpakkingen trokken vooral de worteltrays van 1 kg van het bedrijf internationale aandacht. Tien jaar geleden specialiseerde Magic Pack Deutschland zich aanvankelijk in de productie en marketing van PP-trays voor champignons en andere gekweekte paddenstoelen. Conen: "Vanuit deze basis ontwikkelden we vervolgens ook schuim- en PP-trays voor snackkomkommers, diverse soorten zachtfruit en soepgroenten, die internationaal goed ontvangen worden. Vandaag de dag zijn groente- en fruitverpakkingen goed voor ongeveer 60 procent van de totale omzet van Magic Pack Deutschland, terwijl vleesverpakkingen nog steeds tot 80 procent van de totale omzet van de groep uitmaken."
De Europese verpakkingsverordening (PPWR), die op 1 januari 2030 van kracht wordt, hangt nu al als een zwaard van Damocles boven de groente- en fruitsector, met name de champignonsector. "De wetgeving bepaalt eigenlijk dat alles vanaf 2030 in karton verpakt moet worden, maar dat is in de praktijk gewoon niet haalbaar. Ten eerste denk ik dat het onmogelijk is om de vereiste volumes te vervoeren en in de rekken te krijgen zonder plastic. Ten tweede mogen we de hygiënefactor niet negeren: als we plastic verpakkingen daadwerkelijk afschaffen, zullen er onvermijdelijk miljoenen klachten en voedselverspilling zijn. We mogen ook niet vergeten dat hele industrieën en bestaansmiddelen op het spel staan. Daarom ga ik ervan uit dat er een uitzondering komt voor bepaalde producten, niet alleen gekweekte paddenstoelen, maar ook voor druiven en zachtfruit," vervolgt de verpakkingsexpert.
De gevel van de moderne locatie in Nettal-Kaldenkirchen
RPP voor voedingsdoeleinden
De doordachte uitbreiding van de productie van recyclebaar polypropyleen (RPP) biedt hier een toekomstgerichte oplossing. "Polypropyleen kan worden gerecycled, maar alleen voor non-food verpakkingen zoals bloempotten en dergelijke. Ons doel is om deze stromen terug te voeren naar de voedingsmiddelenindustrie. Naar onze mening zou het zinvol zijn om samen met de recyclingbedrijven een oplossing te ontwikkelen waarbij de stromen uit de non-food- en foodindustrie gescheiden kunnen worden, zodat beide stromen gescheiden gerecycled kunnen worden. Dit is niet alleen bijzonder belangrijk voor de groente- en fruitsector met het oog op de PPWR, maar ook omdat PP in Duitsland ook onder de loep wordt genomen en in het ergste geval vanaf 2030 verboden zal worden als de verpakking in kwestie niet minstens 10 procent recyclaat bevat. De kwestie heeft dus niet alleen gevolgen voor fabrikanten van groente- en fruitverpakkingen, maar eigenlijk voor de hele verpakkingsindustrie en haar verkoopkanalen," concludeert Conen.
Voor meer informatie:
Marco Conen
MAGIC PACK Deutschland GmbH
Bürdestraße 17
41334 Nettetal, Duitsland
Tel.: +49 21 57 870 21 22
[email protected]
https://gruppo-happy.it/de