Gaan discount en duurzaamheid hand in hand? Lidl bewijst van wel. De supermarktketen – genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2024-2025 – wil duurzaamheid toegankelijk maken voor iedereen, zo schrijft de bank. Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie: "We wachten niet op wet- en regelgeving, maar halen de toekomst naar voren."
Denk je aan Lidl, dan denk je waarschijnlijk aan laaggeprijsde huismerkproducten in kartonnen dozen of de beste in groenten en fruit. Met deze discountformule werd de supermarktketen groot in Nederland. Minder bekend is de focus op duurzaamheid. Toch loopt Lidl al jaren op de troepen vooruit. Zo stopte de discounter als eerste supermarkt met de verkoop van tabak en het invliegen van groenten en fruit.
Bedrijfspolo's als isolatiemateriaal
Volgens Quirine de Weerd gaan discount en duurzaamheid heel goed samen. "Als discounter zijn we van origine zuinig, er moet aan iedere stap waarde toegevoegd worden. Dat is niet alleen extreem efficiënt, maar ook duurzaam. Met zonnepanelen op de daken van onze winkels, distributiecentra en een zonneweide wekken we 100% eigen groene energie op. Ook hergebruiken we meer dan 95% van onze reststromen. Bijvoorbeeld door winkelmandjes te maken van plastic verpakkingen of oude bedrijfspolo's te gebruiken als isolatiemateriaal voor nieuwe filialen."
De grootste duurzame impact maakt Lidl uiteindelijk met haar assortiment. Volgens De Weerd is het huidige voedselsysteem niet toekomstbestendig. "We hebben zelf een duidelijke visie waar het naartoe moet. We geloven dat je gezonde en duurzame voeding niet los van elkaar kunt zien. Het uitgangspunt van onze aanpak is het Planetary Health Diet. Deze richtlijn gaat uit van een overwegend plantaardig menu."
Beslissingen nemen voor de klant
De Weerd ziet het als de opdracht van Lidl om klanten daarin mee te nemen. "Mensen verwachten dat een bedrijf ze helpt bij het maken van keuzes of beslissingen voor ze neemt . Als wij zorgen dat ons assortiment gezond en duurzaam is, maakt de klant bij ons altijd de goede keuze. Dat is onderdeel van onze kwaliteitsbelofte."
Bereid om pijn te lijden
De toekomst naar voren halen, zo noemt Lidl het zelf. De supermarkt wacht wet- en regelgeving niet af. "Er zijn zoveel beslissingen die je als bedrijf kunt nemen. Maar je moet wel bereid zijn om daar offers voor te maken", legt De Weerd uit. Zo verlaagde Lidl onlangs de prijs van al haar plantaardige producten. Die zijn nu vaak goedkoper dan hun dierlijke tegenhanger.
Tegen de stroom in
Waarom lukt dat Lidl wel? Volgens Quirine maakt onder andere het bedrijfsmodel het verschil. De supermarktketen is een dochteronderneming van de Schwarz-groep, een familiebedrijf en de grootste retailer van Europa. "We hebben een familiebedrijf achter ons staan dat bereid is om te investeren in de toekomst", legt De Weerd uit. "De duurzame strategie is de basis voor Lidl in Europa, maar in Nederland lopen we wel voorop. We hebben een Nederlandse CEO – Marcel Oosterwijk – die daarin vooroploopt en de duurzame missie draagt. Hij geeft al 30 jaar leiding aan Lidl in Nederland. Dan durf je als bedrijf lef te tonen en beslissingen te nemen die niet direct de volgende dag renderen. Ik voel in mijn rol de vrijheid om van de gebaande paden af te wijken."
De kracht van eenvoud
Nog een voordeel: het assortiment van Lidl. Dat bestaat uit 2.700 producten, relatief beperkt in vergelijking met andere supermarkten. De Weerd gelooft heilig in de kracht van eenvoud. "Omdat ons aanbod overzichtelijk is en grotendeels uit huismerken bestaat, hebben we de vrijheid om snel te schakelen en verantwoorde keuzes te maken", vertelt De Weerd. "Bijna 40% van alle producten die we verkopen, staat in de Schijf van Vijf. En we hebben als enige supermarkt een reductiedoel voor het verminderen van suiker en zout in onze eigen merkproducten. We maken onze producten dus letterlijk elke keer gezonder."
Handelingsperspectief voor vleeseter
Het nieuwste paradepaardje is de gehaktmix. Een mix van rundvlees en plantaardig eiwit. De smaak is hetzelfde als rundergehakt, maar de prijs en de milieu-impact zijn lager. De eiwittransitie is volgens De Weerd een grote uitdaging. "Er zijn nog veel Nederlanders die graag een gehaktbal eten en daar niet veel voor willen laten. Met een product als een hybride gehaktmix pak je deze groep consumenten. Een groep die misschien wel wil, maar nog geen handelingsperspectief had. Dan maak je impact."
Volledig biologisch?
Naast plantaardige voeding zet Lidl in op biologisch. In 2026 wil de supermarkt de omzet van biologische groenten en fruit verdubbelen ten opzichte van 2022. "Als beste supermarkt in groenten en fruit moet je uiteindelijk toe naar een meer biologisch assortiment. Of in ieder geval naar zo min mogelijk gewasbeschermingsmiddelen", vertelt De Weerd. "Biologisch wordt vooral als duur bestempeld. Wie kan het voor iedereen toegankelijk maken? Dat zijn wij. Dat begint met een heldere doelstelling, intern en extern."
De duurzame stappen en ambities van Lidl zijn indrukwekkend, toch is dat niet zo bekend onder het grote publiek. "We zijn bij Lidl van het gewoon doen", vertelt De Weerd. "Wat we beter kunnen doen, is mensen meenemen op onze duurzame reis. Ik geloof dat daar nog veel te winnen valt."
ABN AMRO Sustainable Retail Award
Lidl is samen met supermarkten Ekoplaza en Odin genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retail Award. De Weerd over de nominatie: "Ik vind het een eer dat we in dit rijtje staan. Ekoplaza en Odin laten als 100% biologische supermarkten zien waar het naartoe moet. Maar dat is voor veel mensen met een kleinere portemonnee nog niet bereikbaar. Ik denk dat wij het alternatief zijn door duurzaamheid voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken. Ik ben heel trots dat we als discounter een voorbeeldfunctie hebben door te laten zien wat er allemaal kan. Dat is onze drijfveer."
Bron: ABN AMRO