Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Saica Flex:

"Verpakkingen die voldoen aan nieuwe EU-verpakkingsverordening"

Onder de naam Saica Fresh biedt de van oorsprong Spaanse bedrijvengroep Saica nu een holistische en vooral duurzame benadering van groente- en fruitverpakkingen. Het gaat hierbij zowel om folie als om verpakkingen van gerecycled en bewerkt oud papier. Het doel is om een bijdrage te leveren aan het verminderen van afval en daarmee aan de circulaire economie, zonder de hoge eisen van de hedendaagse consument uit het oog te verliezen.

Saica Flex is onderdeel van de Saica Group, die weer bestaat uit vier divisies. Saica Natur is het recyclingbedrijf en voorziet Saica Paper van grondstoffen voor de papierproductie. Saica Pack verwerkt het oud papier dat door Saica Paper wordt gerecycled tot kartonnen verpakkingen. Hiermee wordt uiteindelijk de kringloop gesloten. PE wordt ook gerecycled in de eigen recyclingbedrijven en komt weer op de markt. Saica Flex is de jongste en momenteel kleinste divisie van het internationaal actieve bedrijf en houdt zich volledig bezig met flexibele verpakkingen van papier, kunststof en composietmaterialen.

Wat champignonverpakkingen betreft, is OPP hybride folie nu de standaard geworden op de Britse markt. "We hebben onlangs een nieuwe markt kunnen veroveren in IJsland", zegt Holger Jentschke, Key Account Manager Duitsland bij Saica Flex. "Naast champignonverpakkingen groeien onze dekselfolies, die we produceren voor plastic en kartonnen trays, goed. Afgezien van groenten en fruit zijn onze wijnetiketten en banderollen van 100% papier uit primaire vezels bijzonder populair. In lijn met de inspanningen van veel producenten om plastic te verminderen, bieden ze een uitstekend alternatief voor conventionele plastic etiketten, die we leveren tot in Afrika en Zuid-Amerika."


Links: De beproefde en geteste OPP hybride folie is nu de standaard in de Britse champignonverpakkingen. Rechts: Kartonnen trays met dekselfolie

Verschillen tussen Europa en Groot-Brittanniƫ
Saica Flex is over het algemeen actief in heel Europa. "Voor groente- en fruitverpakkingen zijn we echter vooral vertegenwoordigd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Belgiƫ en Portugal. Hier gaat het vooral om bedrukte flowwraps en wicketbags, bijvoorbeeld voor appels," zegt Jentschke. De Europese afzetmarkt is relatief vergelijkbaar. "Natuurlijk verpakt het ene land meer in plastic trays met dekselfolie, terwijl andere landen nog steeds de voorkeur geven aan krimpfolie. Het duidelijkste verschil zien we tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa in het algemeen. In de eerstgenoemde markt wordt vrijwel alles verpakt en ook bedrukt, waarbij de verpakking wordt gezien als een communicatiemedium in die zin dat onder andere prijsverschillen van een product worden benadrukt en geadverteerd via de verpakking alleen. De marktstructuren zelf vertonen ook duidelijke verschillen. Terwijl er in Europa veel kleine en middelgrote bedrijven zijn, domineren in het Verenigd Koninkrijk slechts een paar grote bedrijven de hele markt. De dynamiek in de markt is daarom heel anders."


Links: Bananen banderollen van Saica. Rechts: Duurzame labels

Hergebruik, recycling, compostering
In zijn presentatie op de BDC-conferentie dit jaar in Lohne sprak Jentschke onder andere over de EU-verpakkingsverordening, die op 1 januari 2030 van kracht wordt. De verordening bepaalt dat alle verpakkingen die plastic bevatten uit een bepaald minimumpercentage post-consumer recyclaat (PCR) moeten bestaan. "We realiseren ons echter dat deze grondstof in de praktijk nog steeds erg moeilijk te verkrijgen is, wat ons onvermijdelijk voor grote uitdagingen zal stellen," zei Jentschke en vertelde zijn toehoorders uit de champignonsector: "In principe is het grootste deel van uw verpakkingen duurzaam en recyclebaar, dus u bent al op de goede weg." De huidige kwestie met betrekking tot het algemene verbod op plastic verpakkingen voor verpakkingen van minder dan 1,5 kg is problematisch. Verenigingen moeten hier actie ondernemen om ervoor te zorgen dat gevoelige producten zoals frambozen of champignons verkocht kunnen blijven worden met het huidige verpakkingsconcept. Maar zelfs als er geen vrijstelling wordt verleend, bieden wij complete oplossingen bestaande uit Saica Pack en Saica Flex."

Voor meer informatie:
Holger Jentschke, Key Account Manager Duitsland
Saica Flex Luxemburg
Tel: +35 2 236 575 01
[email protected]
www.saica.com

Publicatiedatum: