Greeneration, een high-end vertical farm gevestigd in Dubai, is gespecialiseerd in eetbare bloemen, speciale bladgroenten en microgroenten en levert aan fine dining- en horecaklanten producten, die op dezelfde dag van de oogst worden geleverd. "Deze toewijding aan versheid is uniek in een regio waar meer dan 80% van het voedsel wordt geïmporteerd, vooral als het gaat om zeldzame ingrediënten," zegt Roman Ulyanov, oprichter van Greeneration.
Een zeldzame eetbare bloem gekweekt in de vertical farm
Een unieke marktbehoefte vervullen
De rol van Greeneration op de markt in de VAE is duidelijk, vindt Roman, door de luxe horeca te voorzien van een duurzame, lokale bron voor hoogwaardige ingrediënten. Het bedrijf kweekt het breedste assortiment gewassen van de VAE, zoals Sweet Alyssum, Buzz Buttons, Borage, Torenia onder de eetbare bloemen en Oxalis, Verbena, Tagetes, Shiso Green en Red onder de speciale bladgroenten.
"We zijn er trots op dat we nauw samenwerken met chef-koks om precies aan hun behoeften te voldoen," zegt Roman. "Of het nu gaat om specifieke kleuren, smaken of texturen, we streven ernaar om aan te sluiten bij hun creatieve visie en te bieden wat anderen niet kunnen bieden. Deze aanpak betekent dat we niet alleen producten leveren, maar ook samenwerken met chef-koks om hun uitdagingen te begrijpen en op te lossen, waardoor we een essentiële partner zijn in de culinaire ervaring."
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Daria Shchrurik met Greeneration's erwtenscheuten
Uitbreiding van marktaandeel en vertrouwen
Om aan de groeiende vraag naar haar unieke ingrediënten te voldoen, breidde het bedrijf onlangs uit door nog een teeltbedrijf onder haar beheer te nemen, waardoor het teeltgebied met 712 m² toenam. Volgens Roman weerspiegelt de uitbreiding het vertrouwen dat Greeneration heeft gewonnen binnen de vertical farmingsector in Dubai, evenals de erkenning van de effectiviteit van de managementtechnieken van het bedrijf. "Deze stap vergroot niet alleen onze teelt, maar onderstreept ook het respect dat we in de markt hebben verdiend. Het is een kosteneffectieve manier om op te schalen en het valideert onze expertise en betrouwbaarheid," zegt Roman.
Dankzij deze uitbreiding kan Greeneration een groeiende lijst topklanten blijven bedienen, waaronder Atlantis, Ossiano, Jun's, Avatara, Address, Four Seasons en meer. Door het vertrouwen van dergelijke namen te winnen, versterkt het bedrijf zijn positie als dé leverancier van de VAE voor premium, hyperlokale ingrediënten.
Als extra toegevoegde service verpakt het bedrijf zijn microgroenten in punnets met een substraat, zodat de greens ongesneden blijven. Dit verlengt de houdbaarheid en vermindert voedselverspilling. Fadi Hijazi, General Manager: "We blinken uit in het samenbrengen van hightech vertical farming technieken met grondig management en planning. We stemmen elk aspect van het groeiproces af, van belichting tot voedingsstoffen, om ervoor te zorgen dat elk gewas dat we produceren van de hoogste kwaliteit is."
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Vitalii Klimov in het teeltbedrijf
Producten op maat
Een voorbeeld van deze praktische samenwerking is een intern laboratorium waar het Greeneration-team experimenteert met het kweken van nieuwe toevoegingen aan hun collectie. Toona-scheuten bijvoorbeeld: een gewas met een aardse smaak en een hoog gehalte aan antioxidanten, paarse esdoornbladeren met een subtiele herfstsmaak en ijskruidbladeren met een geleiachtige textuur zijn getuigen van deze flexibiliteit. "Deze planten voegen niet alleen smaak toe, maar brengen ook een nieuw niveau van creativiteit naar de culinaire scene van Dubai," deelt Fadi.
"Deze toewijding aan maatwerk is bijzonder zeldzaam, aangezien de meeste leveranciers werken met gestandaardiseerde producten. Terwijl de meeste vertical farms in de VAE zich richten op standaard bladgroenten en groenten, geeft ons bedrijf de voorkeur aan eersteklas ingrediënten die op maat gemaakt zijn voor high-end diners. Onze bereidheid om specifieke variëteiten te telen om te voldoen aan de visie van een chef-kok vindt weerklank in de concurrerende luxe eetsector van Dubai," merkt Daria Shchurik, Head of Growth, op.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Enkele producten van Greeneration
Groeien buiten Dubai
Hoewel Dubai de centrale basis van Greeneration blijft, ziet het bedrijf potentieel voor uitbreiding naar andere emiraten en buurlanden. Nu landen als Saoedi-Arabië, Koeweit en Qatar de nadruk leggen op voedselzekerheid en duurzaamheid, sluit het model van Greeneration perfect aan bij deze prioriteiten. "Ons model is schaalbaar en de hoogwaardige horecamarkt in de Golfstaten heeft al veel interesse getoond in wat wij te bieden hebben. Met onze expertise in teeltbedrijven die in een droog klimaat werken, zijn we ervan overtuigd dat Greeneration ook buiten de VAE kan groeien," zegt Hijazi.
"Het gaat bij ons niet alleen om de technologie; de benadering en de houding van ons team ten opzichte van service maken het verschil. Chef-koks kunnen erop vertrouwen dat als er een probleem is, wij er zijn om het snel op te lossen. Dat is zeldzaam in deze regio en we zijn er trots op dat we dit niveau van betrouwbaarheid kunnen bieden," voegt Daria toe.
Microgroenten zijn er in bulk- en enkele verpakkingen
Een merk met een lange levensduur worden
In de toekomst wil Greeneration op duurzame wijze schaalvergroting realiseren en zich ontwikkelen tot een merk dat een lang leven beschoren is. Greeneration biedt niet alleen eersteklas eetbare bloemen en microgreens, maar ook ingrediënten die rijk zijn aan voedingsstoffen en die de gezondheid en het welzijn op lange termijn bevorderen. Door nieuwe productcategorieën te introduceren die gericht zijn op anti-aging en holistisch welzijn, wil het teeltbedrijf een verschuiving naar duurzame gezondheid ondersteunen.
"Het is onze missie om toonaangevend te zijn op het gebied van voedzame, duurzame ingrediënten die bijdragen aan een langer en gezonder leven. Wij geloven dat het voedsel dat we eten invloed heeft op hoe lang en hoe goed we leven, en we zijn hier om een verschil te maken," zegt Roman.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Voor meer informatie:
Daria Shchurik, Head of Growth and Marketing
Greeneration
[email protected]
https://greeneration.ae