Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Grønt Fra Nord, Noorwegen:

"Ondanks ons stabiel aanbod volgen we de prijzen van importsla"

De Noorse retailmarkt heeft te maken met veranderende consumentenvoorkeuren en een toenemende vraag naar lokale producten. Nu de prijzen stijgen en betaalbaarheid een steeds groter probleem wordt, komen lokale telers in actie om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

"Consumenten richtten zich aanvankelijk op het vinden van de meest betaalbare producten. We merken echter een aanzienlijke verschuiving naar lokale teelt. Dit is waar onze vertical farm om de hoek komt kijken, met de nadruk op het lokaal geteelde aspect. We willen een klantrelatie onderhouden die gebaseerd is op vertrouwen. Als we goede service bieden en proactief problemen oplossen voordat ze zich voordoen, zorgen we voor klantenbinding," zegt Lars Vik, marktontwikkelaar bij Grønt Fra Nord, een vertical farm in het uiterste noorden van Noorwegen.

Lars Vik bij COOP

Op dit moment levert Grønt Fra Nord aan ongeveer 120 Coop-winkels, waaronder hun kleinste concept, Matkroken, een kleine hoekwinkel. Dankzij het coöperatieve model zijn leveranciers zoals Grønt Fra Nord eigenaar van de samenwerking, zodat de klanten de winst delen. Lars: "Coop heeft meer lokale producten en een unieke structuur vergeleken met andere retailers zoals Kiwi en Rema 1000, die zich op verschillende segmenten van de markt richten."


Crispisalat van Grønt Fra Nord in de winkels

Verticale integratie
Lars legt echter uit dat de samenwerking met kleinere retailers niet zonder uitdagingen is vanwege de hoge kosten. "We zijn nog niet volledig geïntegreerd in de keten op kleinere locaties, wat de logistiek bemoeilijkt. Op dit moment verzenden we pallets per vrachtwagen, en hoewel ze drie weken meegaan, moeten we onze betrouwbaarheid bewijzen om een positie in het grotere distributienetwerk te veroveren."

"We zijn overgestapt op minder plastic en hebben een kortere snede voor onze producten ontwikkeld, zodat ze beter bij onze verpakkingen passen. Dit verbetert niet alleen de houdbaarheid, maar verbetert ook de zichtbaarheid van onze producten en zorgt ervoor dat kwaliteit op de voorgrond staat," legt Lars uit, terwijl hij benadrukt dat de verpakking zonder karton met opzet is gemaakt om het product meer op te laten vallen.

"Vertrouwen opbouwen bij retailers is cruciaal, vooral gezien de historische context van de groentemarkt. Veel retailers zijn gewend aan slechte kwaliteit. We moeten bewijzen dat onze producten drie weken houdbaar zijn en de kwaliteit behouden. Als we ons eenmaal in het distributienetwerk hebben gevestigd, kunnen de winstmarges aanzienlijk toenemen," voorziet Lars.


De lokaal geteelde sla wordt op verschillende manieren gebruikt. Zoals hier, in broodjes en wraps bij een plaatselijke bakker

Stabiele productie
De unieke verkooppositie van Grønt Fra Nord ligt in het feit dat het bedrijf jaarrond kan telen door lokale, in Noorwegen geproduceerde producten, zoals sla, onder optimale omstandigheden te telen. De stabiele kwaliteit en de veel langere houdbaarheid van de producten maken retailers nieuwsgierig naar contracten met indoorteeltbedrijven. "Deze aanpak stelt hen in staat om concurrerend te blijven met geïmporteerde producten en tegelijkertijd de extra kosten te vermijden die gepaard gaan met internationale verzending," voegt Lars toe.


Crispisalat in de winkel, in oktober verkocht voor ongeveer €2,11

Op dit moment levert het teeltbedrijf zijn speciale 'Crispisalat' aan min of meer alle Coop-winkels in Nordsland en Troms en aan alle Bunnpris-winkels in Nordland. "Ondanks ons vermogen om een stabiele levering te bieden, volgen we de prijzen van geïmporteerde sla. Hoe onwerkelijk het ook klinkt, we moeten onze prijzen aanpassen omdat dat de enige manier is om marktaandeel te behouden," voegt Lars toe.


De private label sla van Grønt Fra Nord rechts afgebeeld, versus andere leveranciers

Groeien met retailers
Terwijl het teeltbedrijf zich verder vestigt in het afgelegen noorden van Noorwegen, verkennen ze meer wegen om producten te introduceren. "Sinds vier jaar geleden zien we nog steeds dat microgroenten ondervertegenwoordigd zijn op de markt. Het is een segment met een hoge marge en een groeiende bereidheid onder consumenten om een meerprijs te betalen. Vooral als het verse en lokale microgroenten zijn," benadrukt Lars.

Om de samenwerking met retailers uit te breiden, introduceert Grønt Fra Nord datagestuurde inzichten en een gepersonaliseerde groeistrategie voor toekomstige samenwerkingsdoeleinden. Het testen van producten in de fabriek en het houden van klantenenquêtes in de winkel helpen beide partijen om de behoeften van hun klanten beter te begrijpen. "Regelmatige bijeenkomsten en contacten met retailers stellen ons in staat om de vooruitgang te volgen en onze strategieën aan te passen."

Lars concludeert: "Als het werk er niet is, creëer het dan. We zetten ons in voor een betere toekomst voor lokale land- en tuinbouw en retail in Noorwegen."

Voor meer informatie:
Marius Johansen, eigenaar
Grønt Fra Nord
Tel.: +47 900 20 797
[email protected]
www.grontfranord.no

Publicatiedatum: