Eind oktober daalden de zeevrachttarieven van Azië naar Europa met 30% ten opzichte van eind september, onder invloed van omleidingen van de Rode Zee die een vroeg piekseizoen inluidden. Bijgevolg begon de daling van de vraag na de piekperiode/voor het nieuwe maanjaar eerder. De tarieven zijn gestabiliseerd op $3.500 per FEU voor zowel Europa als het Middellandse Zeegebied, een afspiegeling van de dieptepunten tijdens de vorige inzinking van de vraag in maart en april, hoewel ze ongeveer twee keer zo hoog zijn als de langetermijngemiddelden als gevolg van de voortdurende afvaarten rond Kaap de Goede Hoop.
Vervoerders passen zich aan de verminderde vraag aan met aangekondigde lege afvaarten voor november. De typische stijging van het volume en de tarieven voor Chinees Nieuwjaar zou echter eerder kunnen plaatsvinden, aangezien de feestdagen eind januari beginnen, waardoor verladers mogelijk hun orders eerder zullen verhogen om de langere vaartijd te beperken.
In de nasleep van een driedaagse staking van havenarbeiders aan de Amerikaanse oostkust nam de congestie af, met een minimale impact op de tarieven voor de Stille Oceaan. Daarentegen daalden de tarieven aan de westkust in oktober met 19% tot $5.540 per FEU, een daling van 32% ten opzichte van de piek in juli. De tarieven aan de oostkust kenden een meer uitgesproken daling en daalden met 41% tot $5.165 per FEU, wat wordt toegeschreven aan het vooruitladen van het volume vóór de staking in september.
De trans-Atlantische tarieven werden beïnvloed door speculaties over congestie als gevolg van de staking en stegen in oktober met 32% tot $2.533 per FEU. Congestie in Europese havens en capaciteitsverminderingen als gevolg van vertragingen in Amerikaanse havens zouden deze tarieven hoog kunnen houden.
Vrachttarieven vanuit Azië staan op het punt om verder te dalen, tenzij vervoerders hun capaciteit aanpassen en er een opleving van de vraag plaatsvindt voorafgaand aan het Chinese Nieuwjaar. De Noord-Amerikaanse handel wordt geconfronteerd met onzekerheden, waaronder mogelijke stakingen in havens aan de oostkust en de Golf in verband met de ILA- en USMX-contractonderhandelingen en de impact van de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen op de tarieven en scheepvaartvolumes.
In Montreal staakten havenarbeiders een dag en er staat nog een staking gepland, maar deze acties hebben de activiteiten niet noemenswaardig verstoord. In Chittagong heeft een staking van vrachtwagenchauffeurs een impact op het containerverkeer. Ondertussen stijgen de luchtvrachtvolumes vanuit Azië, met de Freightos Air Index China - N. Amerika tarieven in de buurt van $7.00 per kg, een opmerkelijke stijging ten opzichte van eerder dit jaar.
Bron: Container News