Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderscheid maken met verpakkingen

Groenten en fruit in kraampjes en winkels strijden om de aandacht van de consument. Hoe zorg je ervoor dat klanten kiezen voor de verse producten van jouw bedrijf? Marta Paprocka van de Poolse verpakkingsfabrikant Silbo vindt dit een uitdagende tijd, maar heeft oplossingen: "Het is moeilijk, vooral met de EU en nationale wetten die plastic verpakkingen beperken. Toch hebben we nog steeds hulpmiddelen om de aankoopbeslissingen van klanten te beïnvloeden."

Volgens Paprocka veranderde de pandemie het perspectief op onverpakte producten vanwege zorgen over veiligheid. "Klanten kiezen duidelijk voor groenten die er vers en aantrekkelijk uitzien. Tien jaar geleden werden groenten en fruit met vlekken of afwijkende vormen uit de winkels geweerd, maar dat is veranderd dankzij telersverenigingen en voorlichtingscampagnes. Zij benadrukten dat onvolmaakte groenten en fruit even waardevol zijn. De pandemie bracht echter een nieuwe uitdaging: consumenten maakten zich zorgen over hygiëne en veiligheid, waardoor de verkoop van verpakte en geportioneerde producten sterk steeg en los aangeboden producten minder populair werden."

Zelfs nu, jaren later, merkt Paprocka dat consumenten meer waarde hechten aan veilig voedsel, en dat verpakkingen bijdragen aan het vertrouwen dat voedsel veilig is om te eten: "Hoewel de pandemie voorbij is, blijft het aandeel van verpakte groenten en fruit in de retail groeien. Vorig jaar was in Italië bijna 38% van het fruit verpakt, met een 45% hogere waarde. In Polen is het aandeel van verpakte groenten ook toegenomen en was het vorig jaar meer dan de helft van de verkoopwaarde. Deskundigen zien een verband: in onzekere tijden, zoals door de oorlog in Oekraïne, zoeken consumenten veilige producten. Veilig betekent goed geëtiketteerd, traceerbaar en van hoge kwaliteit. Hoe kunnen we klanten hiervan overtuigen? Wij geloven dat een geschikte verpakking de drager van deze informatie is."

Paprocka benadrukt dat de nieuwe verpakkingsregels in Europa een kans bieden om de zwakke punten van de oude methoden aan te pakken. "De nieuwe wetten die plastic verpakkingen verbieden en nieuwe regels voor het verpakken van groenten en fruit introduceren, moeten niet als een beperking worden gezien, maar als een kans. Het veranderen van de verpakking biedt ons de mogelijkheid om ons te onderscheiden op de markt en het product te herpositioneren. We kunnen nu eerdere zwakke punten elimineren en ons richten op verkoop volgens nieuwe principes. Iedereen begint vanaf hetzelfde punt en past zich aan de nieuwe omstandigheden aan. Het is belangrijk om je hier nu op voor te bereiden en een goede positie in te nemen in de race om de klant. Veranderen van verpakking is een relatief lang proces. Het omvat het voorbereiden van ontwerpen, het selecteren van functionele verpakkingsmaterialen, het nemen van beslissingen over gramgewichten, testen en het controleren van de verpakkingsmachines. Dit alles kan, afhankelijk van de hoeveelheid werk, zes maanden tot een jaar duren. Wacht niet tot wettelijke veranderingen ons dwingen om onder tijdsdruk te handelen. De levering van grondstoffen aan verpakkingsfabrikanten heeft vaak lange levertijden."

Het maken van nieuwe verpakkingen is niet goedkoop, maar Paprocka is van mening dat de juiste keuzes met papieren verpakkingen de kwaliteitsperceptie van zowel de verpakking als het product verbeteren: "Investeringen in verpakkingen moeten zich terugbetalen. Dit moet je uitgangspunt zijn bij het introduceren van een nieuwe verpakking. Benut daarom het marketingpotentieel ervan zoveel mogelijk. Alleen al het vervangen van plastic door papier tilt ons product naar een hogere klasse. Papier wordt gezien als nobeler en natuurlijker, en roept positieve associaties op met de fabrikant. Er ontstaat een cognitieve brug: de fabrikant geeft om het milieu, geeft om kwaliteit, en daardoor worden zijn producten als gezond en veilig beschouwd. Het kiezen van een papieren verpakking voor een portie groenten en fruit van minder dan 1,5 kg is als het letterlijk schudden van handen met de klant. De klant wil een kleine portie omdat het handig is en voldoende voor een klein huishouden. Het is belangrijk dat de verpakking een venster of een andere transparante strook heeft waardoor consumenten de inhoud kunnen beoordelen."

Wat helpt bij het winnen van vertrouwen bij consumenten, is hen informeren over de ecologische keuze die ze maken met jouw verpakking, legt Paprocka uit. "Kies daarnaast een herkenbare kleur voor de verpakking, met duidelijke informatie over herkomst, oogsttijd en recyclebaarheid. Deze factoren vergroten het vertrouwen van de consument en versterken de geloofwaardigheid van de teler. Het toevoegen van recepten of foto's van oogstmedewerkers op de verpakking maakt het nog aantrekkelijker. Dit toont eerlijkheid, transparantie en betrokkenheid, en laat zien dat we onze klanten tevreden willen maken. Alles wat het leven van de klant makkelijker maakt en hen speciaal laat voelen, draagt bij aan verkoopsucces voor telers."

"Praktisch gezien kunnen we maximaal 2,5 kg product in papieren verpakkingen verpakken," zegt Paprocka. "Groenten en fruit van meer dan 1,5 kg mogen nog steeds in plastic worden verpakt volgens de nieuwe EU-wet. Het is dan de taak van de fabrikant om verpakkingen te leveren die aantrekkelijk en duurzaam zijn en toegevoegde waarde bieden. Dit kan informatie bevatten over de vermindering van plasticgehalte, cijfers over de daling van plasticgebruik door de fabrikant, gebruik van milieuvriendelijke drukinkten, informatie over de koolstofvoetafdruk, en zorgen voor gezondheid en budget van klanten en goede afvalscheiding. Consumenten waarderen ook comfortabele handgrepen en het ontwerp van de verpakking."

"Het is de moeite waard om het aanbod geleidelijk te diversifiëren en producten in verschillende verpakkingen en gewichten aan te bieden. Zo kunnen we de verkoop in verschillende consumentencategorieën veiligstellen," zegt Paprocka. "Als marketeer adviseer ik om een premium productcategorie te creëren, waarbij klanten bereid zijn meer te betalen voor hoogwaardige producten verpakt in ecologische materialen. Tegelijkertijd moeten we economische opties aanbieden voor huisvrouwen en gezinnen. Fabrikanten hebben twee taken: ons merk onderscheiden met verpakking, design en communicatie, en de klant onderscheiden. Dit kunnen we alleen doen door in te spelen op de diverse behoeften van consumenten, afhankelijk van hun leeftijd, woonplaats, huishoudbudget en sociaal en milieubewustzijn. Verpakkingen zijn een uitstekend middel om te differentiëren en de verkoop te vergroten."

Voor meer informatie:
Marta Paprocka
Silbo
[email protected]
www.silbo.pl
www.silbopackaging.com