In de afgelopen 25 jaar was Kiku de drijvende kracht achter talrijke succesvolle appelrassen zoals Crimson Snow, ISAAQ, Red Moon, Kiku en SWING. Het Duitse bedrijf viert dit jaar officieel zijn 25-jarig bestaan op de Interpoma in Bolzano. Ter gelegenheid hiervan spraken we met Jürgen Braun over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van rassen en de wereldwijde appelmarkt.
Kiku baas Jürgen Braun op Fruit Attraction in Madrid
Met de oprichting van de kwekerij Braun en de ontdekking van de Japanse Fuji appel in de jaren 90, legde vader Luis Braun de basis voor later succes. In 1995 werd de eerste merkappel met de naam KIKU® geregistreerd, gevolgd door de oprichting van Kiku GmbH in 1999: "Aanvankelijk stuitte ons concept op scepsis van Europese marketeers, omdat een zoete appel als Fuji destijds niet verkrijgbaar was in de Duitse foodretail. Onze allereerste partner was Obstgroßmarkt Oberkirch, later gevolgd door Salem Frucht. Vanuit deze basis konden we geleidelijk meer partners voor ons concept werven," herinnert Jürgen Braun zich. Vandaag de dag is Kiku vertegenwoordigd in bijna alle Europese appelteeltlanden.
Het Kiku team werkt momenteel ook intensief aan de distributie van de ISAAQ snack appel.
Het bedrijf, dat gevestigd is in Zuid-Tirol, is nu vertegenwoordigd op alle continenten en heeft actief meegeholpen om de wereldwijde appelmarkt vorm te geven. "Onze meest succesvolle markten zijn Duitsland en de VS, zowel op het gebied van teelt als handel. Maar Nieuw-Zeeland is ook een zeer belangrijke markt voor ons: de appelen die daar geteeld worden, worden voornamelijk geëxporteerd naar Azië, met name Vietnam, China en Taiwan. We merken dat Aziatische consumenten zeer merkbewust zijn, wat ons natuurlijk erg helpt bij de handel."
Kiku appels uit Nieuw-Zeeland
Zelfs na 25 jaar is het belangrijk om je voortdurend aan te passen aan nieuwe uitdagingen en veranderende omstandigheden, vervolgt Braun. "In de toekomst zullen we ons intensiever richten op onderzoek en rasontwikkeling. Concreet betekent dit dat we op zoek gaan naar veredelaars die zich in hun veredelingswerk richten op duurzaamheid. Door de klimaatverandering hebben we absoluut robuuste, resistente en tolerante rassen nodig voor de fruitteelt van de toekomst. Het is onze taak om in een vroeg stadium oplossingen en concepten te ontwikkelen en ik ben ervan overtuigd dat we daarin zullen slagen. Klimaatverandering heeft ook positieve effecten: Scandinavië, bijvoorbeeld, zal in de toekomst een steeds interessanter appelteeltgebied worden."
De Nieuw-Zeelandse producten worden voornamelijk geëxporteerd naar Azië
Het portfolio van Kiku GmbH omvat ongeveer een dozijn appelrassen, waaronder de nieuwste innovatie Alnova. "Het is geen clubras, maar een ras voor de vrije markt. Qua oogsttijd zit het precies tussen Gala en Golden in, wat bijzonder gunstig is vanuit het oogpunt van de producent. Na een testfase van enkele jaren zullen we in de herfst de eerste commerciële bomen planten in Centraal-Europa," besluit Braun.
De variëteit Alnova is een nieuwe toevoeging aan het portfolio van Kiku.
Voor meer informatie:
Jürgen Braun
KIKU GmbH
Pillhof 3
39057 Eppan, Duitsland
Tel.: +39 339 799 444 2
[email protected]
www.kiku-apple.com