"Peruaanse mango's waren ooit zeer gewaardeerd, maar hebben nu steeds vaker te maken met hevige concurrentie. Dit komt door de sterke aanwezigheid van Braziliaanse mango's in Europa en Canada, die het Peruaanse product deels hebben verdrongen, vooral door de lagere transportkosten", zegt Gabriel Herrera, CEO van Estco Foods.
Herrera heeft het ook over de complexiteit van het klimaat in Peru, vooral in het noorden van het land, dat te lijden heeft gehad onder de gevolgen van het El Niño-fenomeen. "De schaarste aan water in de Piura-vallei dwingt ons om snel te oogsten, wat gevolgen heeft voor de kwaliteit en de kosten", legt hij uit. Om deze uitdaging het hoofd te bieden, heeft het bedrijf zijn teelt gediversifieerd met boomgaarden in Chiclayo, waar de omstandigheden stabieler zijn.
Naast de klimatologische en logistieke uitdagingen heeft Estco Foods ook te maken met prijsdruk. Volgens Herrera zijn de luchtvrachttarieven gestegen door de grote vraag naar transport voor producten als blauwe bessen en asperges. "Dit, in combinatie met Braziliaanse concurrentie, ontneemt ons de mogelijkheid om tegen een winstgevende prijs in Europa te verkopen." Estco Foods biedt vliegmango's aan tegen prijzen van $16 FOB, terwijl zeetransport een gegarandeerde minimumprijs heeft van € 3, een laag bedrag vergeleken met voorgaande jaren.
In het geval van limes zijn de vooruitzichten niet minder uitdagend. Mexico, de belangrijkste concurrent in de Verenigde Staten, heeft de markt verzadigd met goedkope limes. "De prijs is gedaald tot € 0,72 per verpakte kilo, een bedrag dat veel lager ligt dan de € 1,10 die we vroeger rekenden", klaagt de CEO. "De vraag van de Europese markt naar grote maten van 54 millimeter vormt een uitdaging, omdat het Peruaanse product niet altijd aan deze standaard voldoet vanwege de teeltomstandigheden in het noorden van het land", legt Herrera uit.
Ondanks deze uitdagingen onderhoudt Estco Foods een solide relatie met zijn klanten in Europa en Noord-Amerika, wat de sleutel is geweest tot het veiligstellen van de afzet in tijden van onzekerheid. Herrera is zowel optimistisch als voorzichtig als hij stelt dat ze dit seizoen minstens 120 containers met mango's naar Frankrijk verwachten te exporteren.
Met het oog op de toekomst zet Estco Foods in op technologie om de efficiëntie te verhogen, met een irrigatiesysteem gebaseerd op sensoren op de velden in Chiclayo. Daarnaast is het bedrijf van plan om het areaal uit te breiden, in de verwachting dat deze investering in technologie de prijsdalingen zal compenseren door de gemiddelde opbrengst op de lange termijn te verbeteren.
"Het zal een uitdagend jaar worden, maar met commerciële intelligentie en allianties kunnen Peruaanse mango's en limes hun weg vinden naar de wereldmarkt. De sleutel zal zijn om ons aan te passen en het beste uit elke hectare te halen", besluit de CEO.
Voor meer informatie:
Gabriel Herrera (CEO)
Estco Foods
Peru
Tel: +51 924 127 697
[email protected]
www.estcofoods.com