Tholen - VHM Fruit Trade heeft recent haar nieuwe merk Deliscala geïntroduceerd. Tijdens de afgelopen Fruit Attraction in Madrid kwam het bedrijf met het nieuwe merk naar buiten. Met Deliscala wil het handelsbedrijf uit het Vlaamse Verrebroek haar peren richting de markten buiten Europa exporteren. "Waar peren hier als bulkproduct worden gezien, is het bijvoorbeeld in China meer een nicheproduct, waar we een grote potentie mee zien", vertelt Christophe Van Haelst van VHM Fruit Trade.
"We zijn steeds meer aan het kijken naar nieuwe markten. Anderhalf jaar geleden hebben we natuurlijk de magische grens van 1 euro overschreden, maar vorig jaar was er veel volume dat uiteindelijk aan het einde van het jaar over is gebleven", legt hij uit. "Dan wordt het belangrijker en belangrijker om nieuwe markten aan te kunnen boren. Dit jaar is er een stuk minder geplukt, dus zal de noodzaak iets minder hoog zijn, maar als er weer jaren komen met volle productie, is het belangrijk om de druk van de ketel te krijgen met nieuwe afzetmarkten. Daar willen we graag in investeren."
Het bedrijf ziet hier mogelijkheden in met haar nieuwe merk Deliscala. "De naam is gelinkt aan de regio, waarin we ons bevinden. Deli spreekt voor zich, vanwege de heerlijke smaak. Scala refereert dan weer naar de Schelde, als in de Scheldevallei, waar onze peren geteeld worden. Hier is het in het voorjaar nog altijd 2 tot 3 graden warmer dan in andere gebieden in Vlaanderen, waardoor we minder gevoelig zijn voor vorst, en bovendien een betere schilkwaliteit krijgen. Daarnaast is de Scheldevallei een relatief nieuw gebied, waar geteeld wordt, waarmee we ons willen onderscheiden van het andere Conference-aanbod. En deze kwaliteit lijkt gewaardeerd te worden, want inmiddels kijken ook steeds meer collega-exporteurs naar telers in deze regio, wat toch aantoont dat het een uitgelezen gebied is voor de Conferenceteelt. Met Deliscala willen we dit aanbod naar andere delen van de wereld brengen. "
Met name China is waar op dit moment dan de blik op gericht is. "In september hebben we van hieruit de goedkeuring gekregen om onze peren daarheen te exporteren en in november is de verwachting dat dit ook vanuit China gebeurt. Waar de Conference peer in Europa al een zeer gekend en veel gezien product is, blijft het daar echter nog een soort delicatesse. Deze exclusiviteit moet je proberen te bewaren. België heeft de naam van goede kwaliteit in hoogwaardig product. Of dit nu in bier, friet, chocola of in dit geval fruit is, deze naam moet je waarborgen. Jezelf onderscheiden in kwaliteit en daar ook in investeren, zodat we het als het hoogwaardige product in de markt kunnen zetten, die het ook is."
"Daar ligt natuurlijk een enorm potentieel, waar we op in kunnen spelen. Zo hadden we al reeds klanten die ernaar gevraagd hebben, dus we verwachten het vlot op te kunnen starten. Misschien hebben we het dit seizoen minder nodig, maar het zal ook niet gelijk in zulke volumes zijn dat we tekorten gaan ervaren. Dit moet je beetje bij beetje uitbouwen."
Christophe is dan ook positief over de toekomst richting de nieuwe markten. "De textuur en smaak worden daar zeer positief ontvangen. Bovendien zijn hygiëne, verpakking en esthetiek ook van groot belang op de Aziatische markten. Ik denk dat ze weten dat wij hier in kunnen voorzien. Bovendien kunnen we uiteraard het gezondheidsplaatje geven. Conference is gezond, duurzaam en met weinig middelen geteeld, waardoor het voor hen een mooie aanvulling is op het seizoen. Hier kunnen we ook complementair zijn aan de Zuid-Afrikaanse en Chileense peren. Die hebben ze nu niet, waardoor wij in het gat kunnen springen. Zo willen we hier beetje bij beetje stappen in zetten en uiteindelijk ook naar nog meer markten kijken, zoals bijvoorbeeld Brazilië. Er is nog een wereld te winnen."
Voor meer informatie:
Christophe Van Haelst
Van Haelst Fruit / VHM Fruit Trade
Kieldrechtsebaan 85
BE-9130 Verrebroek, België
+32 (0)3 336 16 47
+32 (0)477 77 77 36
[email protected]
www.vanhaelstfruit.be