"Vorige week hebben we het sinaasappelseizoen afgetrapt. Er zullen minder volumes beschikbaar zijn dan vorig jaar, vooral aan het einde van het seizoen. Het is geen on-year zoals vorig jaar en de maten zullen naar verwachting middelgroot zijn. In ieder geval is het nog te vroeg om een precies beeld te schetsen, want het weer is uiteraard een onvoorspelbare factor", zegt Marco Pirracchio, die samen met zijn broer Francesco eigenaar is van Pirracchio Francesco, een bedrijf dat in 1985 in de Siciliaanse provincie Catania werd opgericht door hun vader Nicolò en zich toelegt op de afzet van citrus.
Het pakstation van het bedrijf bevindt zich in Palagonia. Het is 3.000 vierkante meter groot en is uitgerust met ultramoderne verwerkingslijnen met een capaciteit van 80.000 kilo product per dag. Er wordt een grote verscheidenheid aan citrussoorten verwerkt die afkomstig zijn van een areaal van 80 hectare. Het bedrijf levert onder meer Tarocco Gallo, Moro, Sanguinello en Navel Valencia sinaasappelen aan binnen- en buitenlandse klanten.
"Het grootste probleem in Sicilië blijft de beperkte rentabiliteit. Er is weinig product en dat wordt tegen lage prijzen afgezet, wat eigenlijk in tegenspraak is met de klassieke wet van vraag en aanbod. De toch al ingewikkelde situatie wordt nog verergerd door een versnippering van de sector, die een goede marktplanning in de weg zit."
Het fruit wordt op de markt gebracht onder het merk Marco Polo, ter herinnering aan de ontdekkingsreiziger die bijdroeg aan de verspreiding van de citrusteelt in Europa. Hoewel deze vruchten al voor zijn tijd bekend waren in het Middellandse Zeegebied, droegen zijn gedetailleerde verslagen van de heilzame eigenschappen en bijzondere citrusproducten die hij tijdens zijn reizen tegenkwam bij aan het vergroten van de belangstelling voor citrus.
Om het assortiment uit te breiden, brengt het bedrijf cactusvijgen op de markt tijdens de zomermaanden. Dit jaar was de markt bijzonder goed, vooral door de kleine oogst.
"De oogst van de cactusvijgen uit de eerste bloei van de plant, de Agostani, was behoorlijk en de maatsortering was tevredenstellend. Het seizoen duurde ook langer dan normaal, omdat de vruchten eerder rijp waren. De Bastardoni daarentegen, de vruchten van de tweede bloei, keken aan tegen een daling van 30% van de oogst."
"Vanwege de beperkte beschikbaarheid zijn de prijzen behoorlijk hoog, want de consument bleef geïnteresseerd in het product. Dit is ook geval geweest met de druiven en we hopen dat eenzelfde scenario zich zal aftekenen voor de sinaasappelen."
"Het gebrek aan planning", besluit Marco Pirracchio, "helpt echter niet bij het identificeren van marktkansen en -trends, waardoor verwarring ontstaat. Het gevolg is dat telers blindelings nieuwe rassen planten, zonder een voorafgaande marktstudie. Als eerste stap zou er een register moeten worden aangelegd, dat voor elk ras aangeeft op welk areaal het wordt geteeld. Dit zou enorm helpen om overproductie te voorkomen. Het belangrijkste doel is om het inkomen van kleinschalige telers te garanderen, die altijd een product van hoge kwaliteit hebben geleverd. Er bestaat immers een risico dat dit productieweefsel, dat van oudsher het inkomen van Siciliaanse telers heeft gegarandeerd, wordt vernietigd, waardoor middelen naar andere, meer lonende sectoren worden overgeheveld."
Voor meer informatie:
Marco Pirracchio (marketingmanager)
Pirracchio Francesco s.s
Via Palermo Palagonia (CT) – Italië
Tel: +39 7952798
[email protected]
www.pirracchiof.com