Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Europa geeft voorkeur aan grote avocado's, maar Mexico kan niet altijd aan deze vraag voldoen"

"De Mexicaanse avocadosector staat voor grote uitdagingen als gevolg van strenge regelgeving in Europa en een voorkeur voor grote maten, die moeilijk te verkrijgen zijn in Mexico. Bovendien bemoeilijken concurrentie met Peru en hoge logistieke kosten de afzet", zegt Alberto Zamudio, partner en commercieel directeur van Zavocado.

Het bedrijf levert avocado's aan de Amerikaanse, Europese, Canadese en Aziatische markt. "We verwachten dit jaar 32.000 ton te exporteren, voornamelijk per vliegtuig naar Europa en over de weg naar de Verenigde Staten", zegt Zamudio.

Een van de grootste uitdagingen voor Zavocado is de steeds strengere regelgeving in Europa, met name in Duitsland. Deze regelgeving heeft de toegang van Mexicaanse avocado's bemoeilijkt, terwijl concurrenten zoals Peru of Chili gunstigere voorwaarden vinden. Bovendien zijn de mogelijkheden om naar Europa te exporteren beperkt en geconcentreerd in de maanden oktober en november.

Volgens Zamudio geeft Europa de voorkeur aan grote maten, maar door klimatologische omstandigheden kan Mexico niet altijd aan deze vraag voldoen. Een andere uitdaging is de concurrentie van Peru in Europa en de recente toename van de oogst in Californië. Mexico blijft echter de belangrijkste avocadoleverancier in de VS, ondersteund door de marketingcampagnes van het label Avocados from Mexico.

Toch is Zavocado erin geslaagd groei neer te zetten. Voor 2024-2025 wordt een omzetstijging van 5% verwacht. "Dit is grotendeels te danken aan de stabiliteit van de avocadoteelt in Michoacán, waar het bedrijf eigen boomgaarden heeft van zowel conventionele als biologische avocado's. Biologische avocado wint overigens aan populariteit in de Verenigde Staten", legt Zamudio uit.

Om zijn positie op de markt te versterken, heeft Zavocado logistieke allianties opgezet die een snel en veilig transport van het fruit mogelijk maken. "Logistiek is altijd een uitdaging," zegt Zamudio, "vooral voor zendingen naar Europa, die meestal per vliegtuig gaan. Deze allianties zorgen voor een efficiënte levering en minimaliseren de impact van de hoge kosten die luchtvracht met zich meebrengt."

Voor de toekomst heeft het bedrijf plannen om te investeren in infrastructuur en in de ontwikkeling van nieuwe productpresentaties, zoals avocado's in netverpakking, een groeiende trend in supermarkten.

Voor meer informatie:
Rosy García (manager)
Zavocado
Michoacán (Mexico)
Tel: +52 1 354 119 1855
[email protected]
www.zavocado.com