Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Dagelijks meer dan 25 ton gesneden fruit uit Zuid-Afrika naar Europa"

Om de verse kant-en-klare groenten en fruit te leveren aan wat wordt beschouwd als twee premium retailers, Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk en Woolworths in Zuid-Afrika, zijn dagelijks bijna 10.000 medewerkers van het bedrijf In2Food nodig. Ze bereiden met de hand meer dan 3.700 ton ananas, 7.580 ton watermeloen en 4.412 ton mango per jaar in een van de fabrieken van het bedrijf in Zuid-Afrika. Ze gebruiken seizoensfruit zoals watermeloen, ananas, mango en citrus, geteeld in Zuid-Afrika, en importeren mango uit Brazilië en andere Afrikaanse landen.

Nerina Hopkins, Manager of Produce and Juice bij In2Food: "We richten ons op de beste variëteiten om het beste product te krijgen, daarmee onderscheiden wij ons. We bereiden het fruit dagelijks voor, het wordt 's nachts per vliegtuig vervoerd en komt de volgende dag aan in het depot in het VK en ligt binnen twee dagen in de schappen van de Marks & Spencer winkels. Tijdens ons hoogseizoen vervoeren we per luchtvracht meer dan 25 ton gesneden fruit per dag. We hebben speciale telers voor onze pitloze watermeloen, groene meloen en meloen met oranje vruchtvlees. We hebben drie meloentelers in het noorden, één in de Oostkaap en één in de Westkaap. De teler in de Oostkaap teelt 110 ha watermeloenen. Onlangs hebben we voor het tweede seizoen ook gele watermeloen geïntroduceerd."

Focus op seizoensfruit
Emma Schoeman, category manager voor producten bij In2Food, afkomstig uit het VK en nu gevestigd in Zuid-Afrika: "We ontvangen jaarrond ananas uit KwaZulu-Natal. We richten ons op fruit van het seizoen. In de winter schakelen we over op papaja's en citrus, daarna op zachtfruit als dat in het seizoen is. Voor groenten is flespompoen belangrijk voor ons, het is de favoriete groente van Zuid-Afrikanen. Onze twee groenteverwerkingsfabrieken in Strand, Kaapstad en Bonaero Park in Johannesburg verwerken ongeveer 1700 ton flespompoen per jaar. De schaal van het bedrijf is enorm en van wereldklasse, inclusief de kwaliteit van de groenten en fruit uit Zuid-Afrika."

Deze nauwe samenwerking tussen In2Food en hun geconcentreerde netwerk van telers zorgt ervoor dat de nieuwste rassen worden geselecteerd, getraceerd, geteeld en uiteindelijk de schappen bereiken om te voldoen aan de steeds veranderende consumentenbehoeften in Zuid-Afrika en het VK. In2Food heeft rechtstreekse contracten met telers die in de verschillende regio's speciaal voor hen telen. Ze gebruiken ook een mix van ander fruit, zoals druiven, kiwi's enz.

Het bedrijf heeft negen vestigingen in Zuid-Afrika, waarvan vier in Gauteng en vijf in de Westkaap. "We hebben meer dan duizend verschillende producten, van gesneden fruit tot bereide sla, bereide groenten, verse sappen, bereide maaltijden, kant-en-klare soepen, vers bereide soepen, delicatessen en feestmaaltijden. We hebben ook een supermarkt en bakkerijbedrijf, evenals visproducten en ingemaakte vis.

Gezien het klimaat en andere risico's in de verschillende teeltgebieden, vooral in Zuid-Afrika, zegt het In2Food-team dat ze openstaan voor gesprekken met meer telers. "Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar nieuwe telers om het seizoen te verlengen, het risico te beperken enz."

Tegengesteld effect zien van inefficiëntie havens
Terwijl de rest van de Zuid-Afrikaanse exportfruitsector het effect voelt van trage en inefficiënte havens om de wereldmarkten te bereiken, ondervindt In2Food het tegenovergestelde effect: hun inkomende fruit heeft ook enorme vertraging opgelopen. "Het is ook een uitdaging om fruit te importeren, vooral mango. Dit seizoen hebben we besloten om luchtvracht te gebruiken in plaats van te vertrouwen op de scheepvaart, omdat we elk jaar verliezen lijden door de vertraging. Vorig jaar verloren we twee containers met mango's door de vertragingen in de haven," zegt Hopkins.

Grote focus op nieuwe variëteiten groenten en fruit
"We wonen demodagen bij van zaadbedrijven over de hele wereld, zoals in Spanje en Israël, en bezoeken veredelaars in de VS. Daar hebben ze wel 50 verschillende rassen. We proeven op basis van smaak en textuur en beoordelen alle groeiomstandigheden. We selecteren variëteiten met potentieel en brengen die dan naar Zuid-Afrika om ze hier te testen. Omdat we fruit snijden, zijn er veel andere factoren waar we rekening mee moeten houden. Het duurt ongeveer drie tot vijf jaar om een nieuw ras goedgekeurd te krijgen voor gebruik," zegt Hopkins.

In2Food is eigenaar van een teeltbedrijf in Groot-Brittannië dat hen van april tot oktober van fruit voorziet en in die periode ook aan de rest van het land levert. "Ze ontwikkelen rassen, zoals de Florida Pearl witte aardbeien die in Woolworths worden verkocht. Innovatie is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. We lanceren jaarlijks meer dan 50 nieuwe producten en houden onze producten fris en trendy. We willen de markt leiden."

Inspelen op laatste consumententrends
In2Food had voor het eerst een stand op Fruit Attraction 2024 in Madrid, om hun assortiment vers gesneden oplossingen en aanbod aan de rest van Europa en de wereld te laten zien. "Gezondheid is een voortdurende trend, daarom is ons bedrijf zo succesvol. We bieden consumenten gezonde oplossingen. Consumenten zijn zich bewust van het suikergehalte, zelfs van natuurlijke suikers in fruit, darmgezondheid blijft belangrijk en meer recentelijk nootropics," besluiten Hopkins en Schoeman.

Voor meer informatie:
Nerina Hopkins
In2Food
[email protected]
www.in2food.co.za

Publicatiedatum: