Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Er is minder mis met etiketten dan FAVV-cijfers doen suggereren"

Na een grote inspectie stelde het FAVV vast dat 53% van de etiketten in de winkels niet correct zijn. Sommigen trekken snel de conclusie dat één op de twee voorverpakte voedingsproducten verkeerd geëtiketteerd is. Maar Fevia geeft dat als ze dichter kijken naar het dossier, ze zien dat de situatie veel genuanceerder is, zo geven ze aan.

Gerichte controles
Tussen 11 en 17 juni 2024 hebben 150 agenten van het FAVV een uitgebreide controleactie uitgevoerd op de etikettering van voorverpakte voedingsmiddelen in winkels in België. De operatie was van tevoren aangekondigd. Ook voorafgaand aan deze periode heeft het FAVV heel wat informatie ter beschikking van de operatoren gesteld. "Wanneer het FAVV dit soort grootschalige operaties op het terrein uitvoert, nemen de inspecteurs geen representatieve steekproef van de producten. Ze richten zich op winkels of producten waarvan ze weten dat er problemen zullen zijn. De resultaten zijn dus tot op zeker hoogte 'vertekend' en op geen enkele manier representatief voor de werkelijke situatie in alle winkels in het land."

Fevia geeft dan ook aan dat we de mededeling van het FAVV aandachtig moeten lezen en geen overhaaste conclusies trekken.

Hoeveel etiketten zijn er correct in de Belgische winkels?
"Het is onmogelijk om deze vraag te beantwoorden. Maar het is zeker dat, als de controles niet gericht zouden zijn, het percentage niet-conforme etiketten veel lager zou liggen.

De harde aanpak van het FAVV is bovendien meer een sensibiliseringsactie dan een echte controleactie. De wetgeving rond etikettering van voedingsmiddelen is complex. Het is niet altijd makkelijk om te weten wat te doen, aangezien er veel verschillende mogelijkheden zijn op het gebied. Hoewel de etikettering van voedingsmiddelen op Europees niveau in een verordening is vastgelegd, kan de interpretatie in elke lidstaat bovendien verschillen. Het is een echte puzzel voor de bedrijven in de sector. Fevia ontvangt trouwens zeer regelmatig vragen over dit onderwerp. Het FAVV vestigt dus terecht de aandacht op correcte etikettering door dit soort controles uit te voeren."

Waarom klopt het etiket niet?
De 6 meest voorkomende problemen bij de controles van het FAVV zijn de volgende:

  • De houdbaarheidsdatum wordt niet correct vermeld (33% van de niet-nalevingen).
  • De informatie is niet beschikbaar in de taal van de regio (24% van de niet-nalevingen).
  • De naam en het adres van de operator staan niet op het etiket (23% van de niet-nalevingen).
  • De koper kan niet weten wat hij koopt (productnaam niet aanwezig – 23% van de niet-nalevingen).
  • De allergenen worden niet correct vermeld (22% van de niet-nalevingen).
  • De ingrediëntenlijst is niet beschikbaar (22% van de niet-nalevingen).

"De gevallen van niet-naleving, zoals een ontbrekende ingrediëntenlijst, zijn zo ernstig dat het moeilijk te geloven is dat dit een gangbare praktijk is bij Belgische voedingsbedrijven. Het FAVV wijst er ook op dat het in veel gevallen om geïmporteerde producten gaat."

Een correct etiket maken is niet gemakkelijk
"Toch is een volledig correct etiket maken, niet altijd even eenvoudig. De wetgeving is complex en er zijn veel elementen waar men rekening mee dient te houden. Het FAVV moedigt de operators terecht aan om hun online informatietools te gebruiken die tot hun beschikking staan."

Fevia is van plan haar leden te ondersteunen bij correcte etikettering van voedingsmiddelen, terwijl daarbij de werkelijke behoeften van haar bedrijven niet uit het oog te verliezen.

Bron: Fevia

Publicatiedatum: