"De natuurlijke isolatie houdt de energiekosten laag omdat er alleen LED-verlichting nodig is voor de groei van de planten en om een fatsoenlijke temperatuur te krijgen. Hierdoor profiteren we jaarrond van de stabiele temperaturen, wat zich vertaalt in een energie-efficiënte operatie. Deze opstelling profiteert van de stabiele temperaturen in de grot en de hoge energie-efficiëntie," zegt Rafik Halabi, medeoprichter van Gruvegrønt, een vertical farm in een grottencomplex net buiten Oslo. Rafik en zijn medeoprichter Peyman Karim Afshar bieden verse groenten, microgroenten en binnenkort champignons aan en zijn klaar om hun productportfolio uit te breiden gezien de groeiende vraag.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Rafik Halabi en Peyman Karim Afshar, oprichters van Gruvegrønt
Beschermd door de natuur
Rafik en Peyman hebben nog genoeg ruimte over in hun 'speeltuin' van 30.000 m² grot, waarvan hij slechts ongeveer 1000 m² gebruikt. De vertical farm neemt 300 m² vloeroppervlak in beslag. De grot is eigendom van een lokaal recyclingbedrijf en biedt verschillende voordelen voor een binnenteeltbedrijf, zoals Rafik benadrukt. "We gebruiken alleen LED's voor verwarming, dus we vermijden veel van de energieproblemen waar andere vertical farms mee te maken hebben."
De buitenkant van de grot, aan de voorkant is een voormalig steenmijncomplex te zien
Hoewel de energiekosten nu minimaal zijn, hebben ze een vaste energieprijs voor de lange termijn bedongen met de eigenaar van de grot, Franzefoss, wat helpt om de stijgende kosten te beperken die in 2025 worden verwacht. De vochtigheid was echter een grotere uitdaging, waarbij het team vertrouwde op ontvochtigers en ventilatoren om het vochtgehalte onder controle te houden. "Circulatie is lastig in een grote ruimte als deze, maar binnenkort installeren we ventilatoren met filters zodat we een meer optimale omgeving kunnen handhaven."
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Aangetrokken door het roze licht worden bezoekers naar het teeltbedrijf geleid
Levering van producten op maat
Het teeltbedrijf levert rechtstreeks aan restaurants in Oslo en omliggende gebieden zoals Bærum, waardoor Rafik het hoofd kan bieden aan grote distributeurs en de prijzen concurrerend kan houden. "Door de distributeur uit de keten te halen, kunnen we concurreren. Per kist vinden koks meestal een verscheidenheid aan microgroenten, babybladeren en kruiden. De producten worden wekelijks geleverd en zijn vaak verser dan geïmporteerde producten," zoals medeoprichter Payman uitlegt. "Koks zien een opmerkelijk verschil in onze kwaliteit, omdat het veel langer bewaard kan worden."
Het direct-to-restaurant model van Gruvegrønt maakt het mogelijk om bestellingen specifiek af te stemmen op de behoeften van elke keuken. Chef-koks kiezen producten uit een samengestelde lijst, waarnaar het team 'op bestelling teelt'. "Op deze manier produceren we alleen wat ze echt nodig hebben," voegt Peyman toe. "Het minimaliseert verspilling en zorgt ervoor dat elk product perfect past in het menu van de chef. De grootte van de producten kan ook worden aangepast aan de voorkeuren van de restaurants. Het komt niet zelden voor dat we grotere kruiden en microgroenten kweken, aangezien dat regelmatig de voorkeur heeft van fine dining restaurants," bevestigt hij.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Gewassen wisselen: Een flexibel systeem
"Er is veel vraag naar champignons op de topmarkt van Oslo", zegt Rafik. Daarom verkent Gruvegrønt de markt voor champignons van topkwaliteit om te voorzien in de behoefte aan vlees- en visalternatieven. Favoriete variëteiten zijn Lion's Mane, Shiitake, Enoki en Pink Oyster champignons. De apparatuur en variëteiten zijn inmiddels aangeschaft en het team is klaar voor de testfase om de eerste batches te produceren.
De modulaire Growth Stations, geleverd door de Noorse startup Avisomo, bieden de flexibiliteit om zich aan te passen aan meerdere gewassen, van microgroenten tot bladgroenten bijvoorbeeld, door de hardware in het systeem af te wisselen. "Het groeistation is uniek omdat het modulariteit, flexibiliteit, automatisering en logistiek combineert op basis van Avisomo's digitale plantenrecepten. Het automatiseringsconcept is heel eenvoudig", zegt Endre Harnes, CCO bij Avisomo. "We proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande standaarden, waardoor de kosten omlaag gaan en vertical farming haalbaarder wordt."
Champagneblad wordt verkocht aan een cocktailbar in Oslo, die het als specialiteit aan zijn aanbod toevoegt. De klanten zijn er dol op, want de zure bloemknop maakt de tong gevoelloos. We kunnen bevestigen dat het inderdaad dat effect heeft.
De teelt afstemmen op restaurants
Ondanks de huidige omvang van het teeltbedrijf benadrukt Peyman: "Als restaurants het druk hebben, hebben wij dat ook." Hij wijst erop dat de activiteiten nauw zijn afgestemd op de seizoenscycli van restaurants. Gruvegrønt bereidt zich bijvoorbeeld voor op de drukke feestdagen. Deze periodes brengen een grotere vraag met zich mee voor de eindejaarsfeesten in november en december, dus de teelt wordt opgeschaald om aan de vraag te voldoen. "In langzamere periodes, zoals de herfstvakantie, wordt de teelt dienovereenkomstig verlaagd."
"Via ons elektrische voertuig worden alle leveringen intern beheerd om de versheid en de volledige controle over het logistieke proces te garanderen. We kunnen kwaliteit en versheid garanderen en vertragingen voorkomen door onze eigen leveringen te regelen," aldus Peyman. Ondanks de gestaag groeiende vraag ondervindt Gruvegrønt concurrentie van grotere distributeurs zoals Koppert. "Koppert is groot en bepaalt de norm, maar gelukkig willen steeds meer chef-koks versere, lokale keuzes. We zijn blij dat we een alternatief kunnen bieden voor het standaard distributeursmodel," vertellen de oprichters trots.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Het vergaderkantoor buiten de grot
Marktuitdagingen
Gevraagd naar de mogelijkheid dat Gruvegrønt de retailmarkt betreedt, benadrukt Rafik dat dit een toekomstig project blijft. "Het zou zeer waarschijnlijk veranderingen in de schaal, verpakking en levering vereisen om aan de verwachtingen van klanten en consumenten te voldoen," merkt hij op. Hoewel kruiden en groenten momenteel de belangrijkste focus zijn, denken de oprichters na over manieren om de schappen van supermarkten te bereiken. "We denken na over hoe we verschillende verpakkingsformaten kunnen gebruiken als we uitbreiden naar supermarkten."
In Noorwegen zijn de financieringsmogelijkheden voor kleinschalige land- en tuinbouw soms beperkt. Gelukkig heeft het bedrijf een aantal subsidies weten te bemachtigen om de champignoninitiatieven te ondersteunen.
Voor meer informatie:
Gruvegrønt AS
Rafik Halabi, medeoprichter
[email protected]
Peyman Karim Afshar, medeoprichter
[email protected]
+47 4572 0019
www.franzefoss.no/gruvegront
Avisomo
Endre Harnes, commercieel directeur
[email protected]
https://avisomo.com