Het Portugese druivenseizoen is vroeg ten einde, zegt Susana Ferreira, commercieel en marketingdirecteur van de Portugese druivenexporteur Vale da Rosa: "Over het algemeen was dit een goed druivenseizoen, met een grote vraag naar het product. Tegelijkertijd was het een zeer kort seizoen. Dit was de eerste keer dat we het seizoen voor eind november hebben afgesloten."
Omdat Vale da Rosa een deel van haar areaal aan het omschakelen is naar nieuwe variƫteiten, zijn de teeltvolumes van de druivenexporteur dit jaar gedaald, legt Ferreira uit. "Qua volume hadden we al een daling voorzien ten opzichte van vorig jaar. Dit komt vooral omdat we 150 ha oude wijngaarden aan het omvormen zijn voor rassen die interessanter voor ons zijn, zoals AutumnCrisp, Sweet Celebration en andere. Daarom was dit jaar een kleine onderbreking in het proces om ons verwachte teeltvolume voor de komende vijf jaar te verhogen tot meer dan 7000 ton druiven per jaar."
Ferreira geeft aan dat de exportvolumes van druiven van het bedrijf een grote groei hebben doorgemaakt ten opzichte van voorgaande jaren, omdat Vale da Rosa nieuwe markten heeft bereikt: "Ondanks de vermindering van de teelt van onze wijngaarden, heeft onze export een opmerkelijke groei doorgemaakt, van 30% in 2023 naar 45% in 2024. Deze groei is te danken aan de toevoeging van nieuwe klanten in markten zoals Ierland, Duitsland en, in mindere mate, Spanje. Daarnaast zijn we doorgegaan met het uitbreiden van bestaande handelsrelaties in belangrijke markten, zoals het Verenigd Koninkrijk en Nederland."
Door een gebrek aan druiven van andere oorsprong is de vraag naar Portugese druiven het hele seizoen door hoog, erkent Ferreira. "Dit jaar is de vraag gedurende het hele seizoen constant geweest, niet alleen met de gebruikelijke piek begin september, maar ook aan het begin van de zomer en eind oktober hebben we een gebrek aan aanbod van andere oorsprong opgemerkt, waardoor de vraag naar Portugese druiven blijkbaar is toegenomen."
Volgens Ferreira wordt het merk Vale da Rosa na jaren hard werken nu erkend als een premium merk, wat te zien is aan de hogere verkoopprijs van de druiven: "Onze filosofie is om druiven te oogsten met de beste kenmerken van elke variƫteit, dit heeft ertoe geleid dat we worden erkend als een teler die zich meer richt op kwaliteit dan op kwantiteit. Dit weerspiegelt zich in de positionering van het merk in supermarkten, waar Vale da Rosa altijd een hogere retailprijs heeft, maar uiteindelijk wordt erkend als een gedifferentieerd product."
"We presenteerden een nieuwe verpakking in Madrid, die zeer goede feedback kreeg van onze huidige klanten en van iedereen die ons bezocht tijdens Fruit Attraction. Ontwikkeld op basis van een formaat dat al getest is in de horeca, is dit een nieuw pick-&-go concept, gebaseerd op een papieren bekerverpakking van 100 gram zorgvuldig geselecteerde Vale da Rosa druiven. Een gezonde, makkelijk mee te nemen snackoptie, perfect voor het hele gezin op verschillende momenten van consumptie. Of het nu tijdens de schoolvakantie is, in de sportschool of tijdens een pauze tussen werkvergaderingen, de nieuwe 3x100 gram verpakking richt zich op een praktische en gemakkelijk transporteerbare verpakking," besluit Ferreira.
Voor meer informatie:
Susana Ferreira
Vale de Rosa
Tel: +351 932 271 253
[email protected]
www.valedarosa.com