"We zijn erg blij met de opbrengst van onze biologische Hayward kiwi's op een areaal van vier hectare. Dit jaar haalden we 22 ton per hectare op", zegt Valerio Balzani, die samen met zijn broer Gianluca kiwi's teelt in de provincie Forlì-Cesena. Op woensdag 6 november openden de broers de deuren van hun teeltbedrijf in het kader van It's Bio (It's good healthy and natural Bio Fruit&Veg), een Europees project dat tot doel heeft biologische teeltmethoden in de groente- en fruitsector te promoten in Italië, België en Griekenland.
Valerio Balzani
"Ik weet dat het niet overal zo was", zei Balzani, "maar dit jaar was de opbrengst bij ons goed. We hebben de oogst een paar dagen geleden afgerond. Wat de verkoopprijzen betreft, daarvoor is het nog even wachten hoe de markt zich de komende maanden ontwikkelt."
Klik hier voor de fotoreportage.
Paolo Pari en Valerio Balzani
Tijdens het veldbezoek maakte Paolo Pari, marketingdirecteur van Canova, een dochteronderneming van de telersorganisatie Apofruit, de balans op van de biologische kiwi-oogst in Italië. "De hitte heeft zwaar gewogen op de vruchtzetting, wat heeft geleid tot een aanzienlijke opbrengstdaling. De productkwaliteit is daarentegen goed. Er zijn niet echt problemen vastgesteld. De verkoop moet nog beginnen, maar we verwachten dat het verminderde aanbod een effect zal hebben op de marktdynamiek."
AOP Gruppo Vi.Va., een vereniging die twaalf telersorganisaties verenigt die verspreid liggen over bijna alle Italiaanse regio's en die samen 23.000 hectare bezitten, waarvan 15.000 bestemd is fruit en 8.000 voor groenten, is de gangmaker achter het It's Bio-project.
"We zetten al sinds 1995 in op biologisch", vervolgt Balzani, "en vandaag de dag telt ons bedrijf 17 hectare, waarvan 4 hectare bestemd voor groene kiwi's. We zijn tevreden over het seizoen, dat half oktober begon, zowel wat betreft de kwaliteit van het product als de opbrengst per hectare."
Klik hier voor de fotoreportage.
Gele en groene kiwi's bij het afsluitende buffet
Tot slot maakte Pari de balans op van de weg die het It's Bio-project heeft afgelegd: "Biologisch speelt in op de vraag van met name de jongere generatie naar duurzame en traceerbare producten. Vandaar het belang van directe en correcte communicatie, die de bijzondere aspecten en voordelen van deze producten met een hoge toegevoegde waarde in de verf zet. Het It's Bio-project gaat in deze richting en haalt consumenten en journalisten rechtstreeks naar de plaats waar de producten worden geteeld en verwerkt."
Voor meer informatie:
It's Bio-project
www.almaverdebio.it